Musikkproduksjon for nybegynnere

Posted on Updated on

musikkproduksjonVelkommen til Schilles LydBloggs ”Musikkproduksjon for nybegynnere”. Dette er en guide som viser deg hvordan du kommer i gang med musikkproduksjon. Her finner du alt det grunnleggende du trenger å vite om innspilling via miksing til mastering.

Hvordan kommer du i gang?

Uansett om du er en singer-songwriter eller spiller i et band, så trenger noe som binder sammen deg, musikerne dine, lydene og sangene dine. Du trenger en –

Datamaskin

Vi er godt i gang med den digitale revolusjonen. Den har gitt oss helt ny teknologi som MIDI og DAW‘s med mulighet for multitracking. Dette har åpnet opp uante nye kreative muligheter.

Det første du trenger er en datamaskin. Dette er hjertet i det moderne lydstudioet. Tidligere måtte du ha en kraftig stasjonær komputer, men i dag kan du bruke en laptop og til og med en iPad. Du kan bruke bærbar pc eller mac, den bør være av nyere dato og ha en del RAM, minimum 4gb. Helst mer. Hvor mye kraft du trenger, er avhengig av hvor stort prosjektet ditt er, dvs hvor mange spor eller kanaler du skal bruke. Jeg anbefaler at du bruker en ekstern harddisk til lydfilene dine.

Skal du gjøre større innspillinger med mange spor og ikke minst bruke mange plugins (som er små program i lydprogrammet) trenger du fort en datamaskin som er kraftig. Ikke minst, skal du bruke virtuelle instrumenter (synther og samplere i lydprogrammet) da er det virkelig en fordel med maskiner som har en Intel i5 eller aller helst en i7 prosessor og 8gb RAM eller mer.

Innspillingsprogram. DAW/Sequencer

protools10
Avid Pro Tools

Det holder dessverre ikke bare med en datamaskin. Du trenger også et dataprogram til å hjelpe deg. På engelsk heter det DAW, Digital Audio Workstation. Eller en sequenser. Det finnes flere store produsenter av slike innspillingsprogram og i noen tilfelle må du velge utifra om du bruker PC eller Mac. Til PC brukes ofte Cubase, Pro Tools, FL Studio og Nuendo og til Mac bruker de fleste Pro Tools, Logic Pro eller Apple Garage Band (som følger med når du kjøper ny mac). Det finnes mange flere på markedet, men som du sikkert har forstått så foretrekker jeg Pro Tools. Dette er verdens mest brukte software til innspilling av musikk. Har nylig kommet i ny versjon (12) er omskrevet og nå 64bit og bruker langt mindre ressurser av maskinen enn tidligere:-)

 

Interne lyder

Alle disse musikkprogrammene kommer med interne lyder, i form av lyder fra synthesizere eller som samples fra samplere. Vi kaller dem virtuelle instrumenter. Lydene gjenskaper f eks kjente keyboards som det fantastiske el pianoet Fender Rhodes, eller det kan være synthesizere, gitarer, bassgitarer osv. For å styre dette er det en fordel å ha et keyboard som du kobler til via MIDI eller USB. Med et kan du lage MIDI spor.

MIDI sporene viser noter og du kan flytte og redigere det du har spilt inn som du vil. Du simpelthen bare drar notene dit du vil. Hvis du spiller inn med et click track kan du du kvantisere til nærmeste 1/4del, 1/8del, 16del, 32del osv og få ting tight. Du kan også benytte deg av samples, som ofte er trommeloops, og bruke dem på egne spor i programmet. Velger du et av programmene jeg nevnte over, får du mange virtuelle instrumenter å boltre deg med på kjøpet. I utgangspunktet trenger du ikke spille inn noe utenfra. Selv om du ikke kan spille en tone på et vanlig instrument, kan du fint lære deg å lage musikk med virtuelle instrumenter og sequenser programmet. Mange artister lever av nettopp dette.

Eksterne lyder

Selv om mange kun jobber med interne lyder ønsker de fleste å kunne legge på eller spille inn eksterne lyder. Da trenger du et lydkort. Og da tenker jeg ikke på det interne lydkortet som sitter i enhver datamaskin, men et eksternt lydkort som du kan koble til en mikrofon, helst via xlr, eller et keyboard/gitar via 1/4″ jack kontakt. Et slikt eksternt lydkort koster alt fra 500.- til 50.000.- eller mer, helt avhengig av hvor mange kanaler du trenger og hvilken kvalitet du ønsker. Du kan lese mer om lydkort jeg anbefaler på bloggen.

Har du et eksternt lydkort med mange nok innganger, kan du spille inn et helt band eller orkester samtidig. Men, som oftest i en lydproduksjon, spiller man inn ett og ett instrument. Basis for nesten alle pop, rock, rap og metal produksjoner er trommer. Ofte har man trommeslageren i et stort innspillingsrom. Kanskje bassisten står ute sammen med ham mens gitaristen og vokalisten står i andre mindre rom. Det viktigste er å få nailet trommene. Er du heldig fikset bassisten det rimelig greit og behøver kanskje bare å reparere noen takter. I de fleste tilfeller gjør man gitaren på nytt, legger på flere gitarer og fortsetter videre i produksjonen med instrumenter som man ønsker.

Lydkort

Ulike lydkort standarder: til pc bruker man ofte USB lydkort mens til mac benyttes lydkort med Firewire standarden.Det finnes også overgang til Thunderbolt som nå kommer på de nyeste mac´ene.  Mitt råd er: bruk penger på lydkort. De er veldig viktige og er helt klart med på å avgjøre kvaliteten på innspillingen din.

UA Apollo 8 lydkort

Mikrofoner

Du trenger ihvertfall en og gjerne flere mikrofoner skal du få spilt inn lyd på harddisken din. Mikrofoner kommer i mange varianter og versjoner. Les gjerne Mikrofonguiden Del 1, Mikrofonguiden Del 2 og Mikrofonguiden Del 3 på bloggen her. Ønsker du en dynamisk mikrofon kan jeg anbefale en Shure SM57 eller SM58. Dette er to gode arbeidshester og kan brukes til nesten alt.

Har du en kondensatormikrofon til vokal kommer du langt. Du kan få disse fra ca en tusenlapp. Jeg kommer snart med en oppdatert liste over mikrofoner jeg anbefaler. Siden du spør kan jeg anbefale mikrofoner fra Golden Age Music, ADK og Peluso.

SH55
Elvis mikken

 

 

Den klassike scenemikken. Et ikon som har vært i bruk i over 70 år: Shure 55SH

 

 

 

 

Miksing

Når du har spilt inn sporene du vil ha:  med deg selv, med musikere i et studio, med virtuelle instrumenter eller du har gjort en kombinasjon av dette, da er du klar til å begynne å mikse. All lyd er nå inne i DAW’en. Å mikse er noe av det morsomste jeg gjør. Her kan du være svært kreativ.

Hvordan starter du å mikse?

Det finnes ikke et helt klart svar på det, låta du skal mikse avgjør. Mange teknikere/musikere mikser etterhvert som låta utviikler seg, mens andre nullstiller alt og begynner fra scratch. Selv er jeg tilhenger av det siste. Jeg forsøker å tenke på en låt i bredde formatet dvs lyd mellom høyttalerne eller headsettet fra venstre til høyre, lyd i dybden (bakover) og i høyden (bass,mellomtone, diskant)  Klarer du ikke å få til en bra balanse her låter det ikke bra. Prøv å ikke få en for bass tung låt og spre lyden mellom høyttalerne. mange har prøvd å eksperimentere med miksene. The Beatles la på noen sanger bassen i én høyttaler og all vokal i den andre, men dette fungerer sjelden bra.

MixingFun
Miksing er utfordrende, men fantastik moro:)

En tommelfinger regel er at basstromme, skarptromme, bass og vokal bør ligge i midten. da får du en et tungt fint beat sentrert med det viktigste for oss som hører på nemlig vokalen jevnt spredd mellom to høyttalere. Grunnen til at det fungerer, er at basstunge instrumenter ikke slåss med vokalen som er mellomtone basert.

Problemer oppstår hvis instrumeneter ligger i samme frekvensområde og i samme del av stereobildet. Er det en standard rocke låt med trommer, bass, gitarer, keyboard, vokal og backing vokal starter jeg personlig 9 av 10 ganger med å mikse trommene. Etter det prøver jeg å få bassen til å sitte. fortsetter med gitarene, evt keyboards og til slutt vokal. For å rydde opp og lage plass i lydbildet bruker jeg en equalizer.

En equaliser er en hardware enhet eller en plugin du kan bruke på en kanal eller et spor som endrer frekvensgangen på lyden. Det kan gjøre at du unngår at to instrumenter kræsjer og får dem til å finne sin plass i miksen.

Bruk av effekter

Effekter kan hjelpe til å sette sporene enda mer på plass i lydbildet. Spesielt romklang eller ekko (delay) vil flytte ting bakover i lydbildet. Da utnytter du dybden i lydbildet. På 1980 tallet ble digitale effekter etterhvert ganske billige og mange produksjoner fra den tida låter ganske «vått» dvs de har mye klang. Dette har roet seg ned og det siste tiåret er mange låter mikset ganske så tørt. innspillingsprogrammene har ikke bare virtuelle instrumenter, de har virtuelle effekter også. I bøtter og lass.

effects
Effekter gjør miksen spennende

Med effekter kan du få instrumenter og vokaler til å høre ut som om de er spilt inn i ulike rom. Alt fra kirker til parkeringshus til et lite baderom. Delay (ekko) kan få stemmen eller gitarsoloen til å «flyte» avsted og chorus og phaser kan feite opp signalet. De siste åra har virtuelle effekter som amp simulatorer og emuleringere av gamle tape maskiner tatt av. Abbey Road Studios har nettopp kommet med en tape saturator av den gamle Studer J37 som ble brukt til bl a The Beatles «Sgt. Pepper Lonely Heart Club Band». Det betyr at du kan legge på denne effekten på alle sporene du har og få en skikkelig vintage feel å produksjonen din. Funker det? Javisst funker det. Ikke bare låter det fett, men du slipper å kalibrere, bytte tape og rense lydhodene før hver innspilling som du måtte i gamle dager.

Høyttalere/Monitorer

Det viktigset verktøyet du har er høyttalerene dine!! Hørt det før? Jeg har jobbet med mastering i mange år og ingenting er lettere å avsløre om du jobber på dårlige høyttalere. Det er liten vits i å bruke tusenvis av kroner på lydkort, mikrofoner, sequensere, datamaskiner, virtuelle instrumenter og plugins hvis du ikke tar høyttalere på blodig alvor.

Jo billigere høyttalere jo mer farget og dårligere låter de. Billige høyttalere er juksa med og fått bassen til å låte bedre enn de virkelig gjør. Problemet oppstår når du spiller miksen din på bedre høyttalere andre steder. De låter fint der du sitter men låter forferdelig på alle andre høyttalere. Høyttalerene juger for deg. Du trenger monitorer som låter riktig som ikke juger. Gode monitorer juger ikke og gjengir nøyaktig sånn miksen din lyder. Fra venstre til høyre, i dybden og i høyden. Ærlighet er viktig, men ærlighet koster!!

pmc
PMC monitorer

Monitorer er viktige og helt avgjørende for sluttresultatet ditt. Dessverre, virkelig gode studio monitorer koster, men konkurransen har blitt knallhard så prisene er på definitivt på vei ned. Du kan nå velge i flere modeller fra de store høyttaler produsentene. Mest populære er 2 veis monitorer med ett bass og ett diskant element, men nå har 3 veis monitorene gjort sitt inntog. Alle de store høttaler merkene som finske Genelec, danske DynAudio, engelske PMC, tyske EVE Audio, franske Focal og  amerikanske JBL har modeller i de fleste prisklasser og mange av dem låter svært bra. Like avgjørende som monitoren er rommet du plasserer dem i. Selv om monitorene låt skitbra i musikkforretningen trenger de slettes ikke låte bra hjemme hos deg. Ta derfor med flere par hjem og test dem ut. Ikke la andre bestemme hva du skal kjøpe. Selv om de til 25.000 låt best kan det hende at de til 8.000.- gir deg nesten det samme. Test, test, test og velg de DU synes låter best hos deg!!

Mastering

Etter at du er ferdig med å mikse allle sporene din ned til 2 spor: høyre/venstre skal du inn i «The noble art of mastering». Å dra til et ordentlig mastering studio er noe jeg unner enhver som driver med musikk. Dette er det siste leddet hvor du kan påvirke lyden. Her kan du få løftet miksen din til nye høyder. Mastering teknikere er folk som som regel er musikere og som driver med musikk regelmessig og vet hvordan det skal låte ferdig. Kommer du til et bra mastering studio vil du komme til et rom som har kosta mye penger og som inneholder state of the art utstyr. En enkel lydboks der kan fort koste 50.000 spenn. Og du finner mange av dem her. Monitorer og forsterkere oser av high end. Når de setter på miksen din lurer du med en gang på: hvorfor satt jeg ikke her å mikset?

masteringstudio
Mastering studio

Mastering er noe du som nybegynner bør holde deg langt unna. Å bli en god mastering tekniker krever laaaang erfaring. Selv om du har holdt på med musikkproduksjon noen år og er svært interessert i lyd, er det å beherske mastering vanskelig. Mange gjør mikser i sitt eget studio og opparbeider et godt forhold til en mastering tekniker. Det holder for mange. Skal du begynne med mastering selv er det mye du skal beherske og utstyret ditt bør være topp notch og ikke minst rommet ditt må være til å stole på. Ønsker du å fikse litt på miksen din, få den til å stå ut og skinne litt mer når du skal spille den for kompiser eller dama di? J, det er det en annen sak.  Ta frem de beste puginsene du har og bruk dem forsiktig. Legg forsiktig på i toppen, en svak shelf på et par dB, sett kompressoren på lav ratio 2:1 og bruk lang attack og kort release og la threshold ta 2-3dB. Last inn et par tracks med favorittlåtene dine innenfor sjangeren du jobber og dra opp limiteren til du er omtrent jamt eller litt under i nivå med låtene du sammenligner med. Husk det er lett å få det til å låte høyt, men mye værre å få det til å låte bra. Skal du til en mastering session senere, foreslår jeg at du tar med de umastrede versjonene og versjonene du selv har lekt med og presenterer dem for teknikeren der. Lykke til!!

Til slutt

Da har vi gått igjennom prosessen. Håper du fant noe nyttig her. Følg med videre på bloggen. Det kommer jevnlig artikler med tips og triks:) Og husk, det er ikke for sent å søke plass på Musikk og Musikkproduksjon ved Skjeberg Folkehøyskole.

6 thoughts on “Musikkproduksjon for nybegynnere

    Bendik said:
    10. oktober 2014, kl. 11:21

    God artikkel !

      Mikkel Schille responded:
      10. oktober 2014, kl. 11:54

      Hyggelig tilbakemelding Bendik:-)

    thomas said:
    10. mai 2015, kl. 14:07

    Hey. bra artikkel. Kunne du laget en oppfølger hvor du tar for deg lavbudsjett kjøp av hardware til hjemmeproduksjon?
    Si man har et budsjett på 10000 og står foran en jungel av pcer å handle inn.
    jeg forutsetter at det man skal ha av software kommer utenom her. Hvordan ville du gått frem for å bygge et mest mulig effektivt begynnersted på lavt budsjett?

    Caro said:
    18. oktober 2015, kl. 22:31

    Hei!
    Så flotte og informative innlegg!
    Så jeg lurte på en ting ut ifra dette innlegget – det du sier er at man kan bruke programmet feks Pro Tools til å lage tunes og melodi uten lydkort? Og at man ikke trenger et lydkort før ekstern lyd skal legges til?
    Hey, man må begynne ett sted!
    Blir stadig anbefalt Apollo av musikere?

    Ha en fin dag:)

      Mikkel Schille responded:
      18. oktober 2015, kl. 22:44

      Hei.
      Kult at du liker innlegget:)
      Stemmer, du kan jobbe med Pro Tools uten lydkort.
      Apollo er meget bra lydkort!!
      Takk det samme!!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

w

Kobler til %s