Innspilling – 10 tips for bedre trommelyd

Posted on Updated on

Trommer er en essensiell del av ethvert band. Sitter ikke trommene er det vanskelig å få noe annet til å funke også. Bra trommelyd er viktig for alle. Kanskje er trommer det morsomste og mest utfordrende man kan spille inn? Utfordingene står ihvertfall i kø… Her er 10 tips som kan hjelpe.

Ludwig Drums
Ludwig Drums

Du trenger så absolutt ikke kjøpe et helt nytt og shiny Ludwig trommesett for å få fet trommelyd. Se tipsene under!

1. Bruk et rom som låter bra

Det er vel knapt nok noe som er verre enn å spille inn trommer i et dårlig rom. Låter ikke trommene bra i rommet og får ikke trommisen fot av å jobbe der, er du garantert i feil rom. Av erfaring får jeg best trommelyd hvis det er bra med takhøyde. Minimum 3m eller mer. Det virker som trommesett liker mye luft rundt seg for å låte bra. Husk at du kan gjøre mye du selv med å dempe ned rommet eller skape mer refleksjon. Trenger ikke koste skjorta.

Meistersaal,Berlin
Meistersaal, Hansa TonStudio,Berlin

Eksempel på bra innspillingrom. Meistersaal i Hansa TonStudio Berlin. Her har bl a U2, David Bowie, Jon Bon Jovi, og Depeche Mode gjort innspillinger.

2. Stem trommene!

OMG, jeg aner ikke hvor mange trommesett jeg har forsøkt å spille inn som i utganspunket låter crap! Shit in shit out er en gammel slager og gjelder selvfølgelig her også. Er faktisk litt overrasket over hvor få trommiser som egentlig bryr seg om og som virkelige er gode på å stemme trommer. Fikser du det ikke selv, få hjelp!

Her er en videoe som viser hvordan du tuner trommer:

3. Ikke kom med ihjelspilte trommeskinn

De trenger ikke være helt nye heller; faktisk er det ok at de er litt «innspilte»

4. Puss messingen din:-)

Riktige cymbaler til jobben er viktig. Sjekk at de ikke har sprekker og husk å pusse dem før du går i studio. Gjør du ikke det forsvinner overtonene sakte men sikkert.

5. Lær deg å spille etter click

Du kommer ikke utenom at idag krever pop, rock, metal og andre kommerse type låter at det er tight. Virkelig tight. Selvfølgelig en utfordring. Det jeg prøver å si er at det er en fordel om du klarer å følge et click eller bruk en loop som swinger. Spiller du musikk med mer swing og naturlig feeling er det derimot bedre å ikke bruke click. Men øv etter click. Det får du betalt for uansett! Les mer om hvordan du får et bedre clicktrack her

6. Bruk riktige mikrofoner

Det er definitivt ikke likegyldig hvilke mikrofoner du velger. Mikrofoner har forskjellige frekvensrespons og karakteristikk og noen tåler mer juling enn andre. Du kan bruke dynamiske mikrofoner til noe, kondensatormikrofoner og ribbonmikrofoner til andre deler av trommesettet. Mikker du velger å plukke opp rommet med er også viktige.

Her er et typisk oppsett jeg bruker selv-

BasstrommeAudix D6 eller Shure Beta 52

Skarptromme overShure SM 57 eller Heil Sound PR 20

Skarptromme underHeil Sound PR 20

HiHatAKG 451 eller Neumann KM84 (hvis tilgjengelig) eller en annen ok cigar mik. Ender som regel opp med å ikke bruke mye av denne uansett

TammerSennheiser e604 eller Sennheiser MD421

OverheadsADK Hamburg mk8.1, AKG 414 eller Miktek C5MP

RomADK Vienna mk8.1, eller et kondensator par som er tilgjengelig. Helst ikke det billigste Kina settet…

Tips:

Det er trommisen som er sjefen. Sett opp mikkene etter hvordan han/hun har rigget settet. Det er viktig at ingen mikker eller stativer toucher trommer eller cymbaler. Jeg bruker helst et stereopar med kondensatormikker i ORTF eller XY teknikk når jeg tar opp overheads avhengig av trommesettet. Best resultat får jeg som regel med mikkene plassert 30cm til omtrent 1m over hodet på trommisen og med mikkene spredd 90-120°. Bruk fasemeter og sjekk stereobildet. Er noe feil, lett på liket og flytt mikkene.

Hvis det er et stort trommesett som er i bruk eller hvis ride cymbalen forsvinner, setter jeg opp støttemikker. Sjekk at trommesettet låter balansert, at du får med lik mengde av cymbalene og at det ikke er påtagelig forskjell om trommisen bruker hihat eller ride. Ikke vær statisk, flytt på mikkene Det spiller en rolle hvor de er plassert:)

7. Sjekk fase på trommene!

Med engang man rigger flere mikker for å ta opp et instrument er sjansen stor for å få fasefeil. Sjekk med fasemeter og sjekk i mono. Feilen ligger i hvordan mikkene er plassert i forhold til hverandre. Har du tynn, bassfattig, metallisk lyd på noen av trommene? Ja da må du lette på liket igjen og flytte mikker. Er opptaket allerede gjort, kan du prøve å flippe faseknappen og høre om det hjelper.

8. Bruk så bra mikpreamper som mulig

Preamper eller mikrofonforsterkere, er det som har størst betydning for lyden sammen med mikker, når det kommer til utstyret. Hvis du ikke har NEVE, API, MILLENIA eller andre ‘top notch‘ mikpreamper tilgjengelig, bruk det beste du har eller prøv å få lånt godsaker av kompiser. Stor betydning!

9. Ikke overdriv bruken av EQ eller kompresjon når du spiller inn

Vær forsiktig med store EQ sprell hvis du ikke nøyaktig vet hva du driver med. Det samme gjelder om du ikke har en tipp topp EQ tilgjengelig. Har du en bra kompressor som du definitivt føler tilfører noe bra, bruk den. Men rolig i svingene. Enkelt og greit fordi det er vanskelig å reversere.

10. Skal jeg bruke Beat Detective eller Elastic Audio?

Pop låter i dag må ha perfekt timing og Beat Detective og Elastic Audio er fantastiske hjelpemidler. Men, ikke tafs med trommene bare fordi du har lyst. Låter trommene bra så låter de bra. Føles det bra, la det ligge. Sett deg sammen med trommisen og avgjør om det er bra eller ikke!

11. Sannheten

Det kommer vel ikke som noen bombe, men ingen av disse tipsene hjelper nevneverdig hvis ikke trommisen kan spille. Live kan du kanskje ‘get away with murder’, men studioet er nådeløst. Tempo, dynamikk, teknikk… alt kommer frem på en annen måte. Men, det er derfor det er så utrolig lærerikt å jobbe i studio som musiker. Du hører øyeblikkelig hva du er god på og hva du trenger å øve på. Vri prosessen til noe poitivt; lag låter, spill inn, ikke gi opp!

Dette er noen tips som kan hjelpe deg på vei. Takk for at du leste og good løkk.

Mer om mikrofoner finner du i Mikrofonguiden Del 1 og Mikrofonguiden Del 2

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.