Test – Allen & Heath QU-16 Digital Mikser

Posted on Updated on

Det skjer mye i markedet for digitale miksere for tiden. Prisene raser og kvaliteten blir bedre og bedre. Jeg har lenge vært på jakt etter en kompakt, rimelig og bra live mikser til å dekke behovet på konserter ved skoleåpninger, familiedager og når vi har gjesteartister som stikker innom. Skulle jeg gå for en ny digitalmikser måtte den oppfylle flere krav – være enkel å bruke, ha gode preamper, ha gode innebygde effekter, mulighet til å lagre settingene og den burde kunne brukes til innspilling. Her kan du lese hvordan det gikk da jeg testet Allen & Heaths’ QU-16

Førsteinntrykket er viktig!

For meg er førsteinntrykket viktig og QU-16 imponerer. Den er liten og kompakt, men tung og solid nok til å virke profesjonell – og den har et veldig kult design. Jeg fikk den ut av esken rimelig fort – rev av plastikken, plugget inn støpslet –  trykket på ON og QU-16 var klar og operativ på under 10 sekunder.

Normalt leser jeg bruksanvisninger nøye før jeg setter igang, men jeg bestemte meg for å droppe det denne gangen – rett og slett for å sjekke hvor intuitiv layouten på mikseren var. Og QU-16 er enkel i bruk. Nå har jeg riktignok jobbet en del på digitale miksere tidligere, (Yamaha 01V, Yamaha DM-2000) så helt nubie er jeg ikke – og det tok meg da heller ikke mange minuttene før jeg hadde god oversikt over denne mikseren.

 «For meg er førsteinntrykket viktig og QU-16 imponerer»

Designet på mikseren er smart og tilkoblingene er lett tilgjengelig på baksiden. I og med at mikseren har den lille knekken får du et kjekt oppbevaringsrom under.

Litt teknisk

Problemet med digitale miksere er ofte routing eller signalgangen på norsk. Ofte forvirrende og det kan være lett å gå seg vill. Det er nok derfor mange kvier seg for å kjøpe digitalmikser og heller rir den gamle analoge kjepphesten. Allen & Heath QU-serien er så enkel i bruk at jeg garanterer deg at du vil lure på hvorfor du ikke tok skrittet over til digitalt tidligere:)

Allen & Heath QU-16 er basert på Allen & Heaths egne dyrere digitalmiksere iLive og GLD. Den er beregnet til livebruk, til projectstudioer og i installasjon – rackmontert eller som desktop mikser. QU-16 har 100 millimeter lange fadere, 16 mono innganger som alle kan kobles til med XLR eller Jack/TRS. Du har tre stereo line inputs – ST1, ST2 og ST3.  ST3 brukes med stereo mini-jack og den fungerer også via USB inngangen på toppen. Kjekt!

Hovedinngangene og utgangene kan brukes umiddelbart – du trenger ikke patche noe internt for å få de til å virke. Det betyr at ved å koble inn en mic på kanal 1 og dra opp master fader så er det lyd ut av mikseren.

AH-Qu-16frontQU-16 har 16 AnalogiQTM total recall mic preamper med 1dB gain stepping og touchscreen (800×400). Fra den dyrere iLive serien har Allen & Heath hentet effektene og de har utstyrt minstemann med QU-Drive som gir deg 18 kanaler i 48kHz/24 bit inn- og avspilling. Du kan knytte den direkte til en Mac/PC eller en USB harddisk. Du ka også ta opp i stereo direkte til en USB minnepinne. Multitrackene spilles av igjen på mikserens 16 monokanaler + ST1 og stereofilene spilles av på ST3. Du kan også assigne MIDI til hver kanal sånn at du kan styre dem fra din DAW (ikke testet dette selv). Mikseren har egen talkback inngang og inngang for 4pins LED lampe.

Når det gjelder utganger har du vanlig left og right samt ti aux/bus utganger eller mix outputs som A&H kaller det. Her er fire i mono og resten (3stk) i stereo. Alle disse utganger er via XLR. I tillegg har du 2TRACK Out (stereo opptaker) og ALT Out (alternativ monitor utgang).

Av digitale inn- og utganger finner du USB, CAT5 dSnake og en standard AES3 digital utgang.

QU-Pad & QU-You

QU-serien har en egen App, QU-Pad som gjør at du kan styre den fra en iPad. Da kan du justere monitorene på scena, strolle rundt i lokalet og mikse fra hvor du vil. QU-Pad snakker med mikseren via Wi-Fi og gir deg aksess til alle parameterne du trenger for å mikse live. QU-Pad krever kontakt med en Wi Fi ruter via QU-16’s nettverksport. Appen finner du i App-StoreQU-You er en ny App som også er tilgjengelig i App-Store til iPhone, iPad og iPod Touch. Med den kan opptil syv musikere justere sine monitormikser selv.

I bruk

QU-16 er overraskende enkel i bruk. Gain, Parametrisk EQ, Compressor, Gate og Pan er lett tilgjengelig med The Superstrip. Mikseren har bra med krefter og virker ikke treig på noen som helst måte. Du styrer input kanalene med to layers, kanal 1-16 på det første og de tre stereo line input’ene på det andre sammen med FX send/retur og monitor miksene. Trykker du ned begge fader bankene får du et eget layer som du kan sette opp som du ønsker med inputs, FX sends/return og mikser. Farget led indikerer hvilket av de tre 3 tilgjengelige lagene du jobber i. Dedikerte mix-knapper på høyre side gjør at du har umiddelbar tilgang til sends on fader på alle monokanalene. Du merker at A&H har lagt ned mye jobb i denne mikseren – den er god ergonomisk og det er lett å finne frem.

Hvordan låter den?

A&H sier de har utviklet og forbedret micpreampene gjennom flere måneders arbeid – og det høres. De er transparente, har lite forvrengning og låter veldig fint. Varmt og musikalsk. Jeg sammenlignet kjapt lyden mellom Qu-16 og en liten Mackie mikser med Onyx preamper og forskjellen var påtagende. Skulle forsåvidt bare mangle med den prisforskjellen.

Lyden fra micpreampene går videre til en 24bit analog til digital konverter (A/D) av god kvalitet. Du kan deretter behandle signalet digitalt med en EQ, kompressor og gate og  digitale effekter kan du hente fra fire interne effektmaskiner. Effektene er hentet fra iLIve serien og låter greit. Ikke helt Lexicon eller TC, men greit nok. Effektene er lagret i et bibliotek etter effekt type (Reverb,Delay,Chorus osv). Effektene har dedikerte returer så du binder ikke opp inngangskanaler. Hver return har en fire bånds parametrisk EQ som gjør at du kan tune lyden på effekten som du selv ønsker. A&H sier det vil komme flere effekter med fremtidige firmware oppdateringer.

Hva med kompressoren? Synes den tar fint og den fungerer x-antall ganger bedre enn de slitne dbx-bokser som står i rackene bortover. Kompressoren er enkel i bruk – du plotter enkelt inn verdiene du ønsker med ratio, attack, release og makeupgain. Til nå har jeg brukt den på vokal, bass, gitar og trommer med overraskende bra resultat.

Til slutt tar jeg med at med GEQ knappen så får du en Grafisk EQ tilgjengelig (i to lag på faderne) på Main Out. Mikseren deler opp frekvensrådet fra 20-20000Hz i 28 standard 1/3 oktav bånd fra 31.5Hz til 16kHz med +/-12dB kutt eller heving. Du kan også legge egne GEQ oppsett på monitormiksene. Veldig bra!

Oppsummert

Er du på jakt etter en digitalmikser som låter fint, som er enkel i bruk og som ikke er større enn at du kan ta den under armen når du skal på jobb –  da er dette mikseren for deg.  Allen & Heath QU-16 er rett og slett en godbit av en mikser mikser med egenskaper til å takle de fleste utfordringer som måtte dukke opp live, i studio og i installasjoner. Den er engelsk har bra design og ikke koster den skjorta heller….

preview

 

«Allen & Heath QU-16 er rett og slett en godbit av en mikser med egenskaper til å takle de fleste utfordringer som måtte dukke opp live, i studio og i installasjoner»

 

 

 

Norsk Importør er Benum og QU-16 koster 16.500.- inkl.mva (mars 2017)

Her ligger User Guide hvis du ønsker mer info.

Alternativer

Som nevnt det er flere gode, rimelige digitalmiksere på markedet og to alternativer er Behringer X32 og Presonus Studio Live 16.4.2.

Allen & Heath QU-16 Features:

  • 16 Mono Inputs (TRS + XLR)
  • 3 Stereo Inputs (TRS)
  • 4 Stereo FX Returns
  • 16 Busses
  • 12 Mix Outputs (LR, Mono Mix 1-4, Stereo Mix 1-3)
  • 4 FX Engines
  • AES Digital Out
  • 19” Rack Mountable
  • Moving Faders
  • Recallable AnaLOGIQTM Preamps
  • Qu-Drive direct Multitrack Recording / Playback on USB drives
  • 800×480 Pixels Touchscreen
  • iLive FX Library
  • dSNAKE Remote Audio Port
  • Compatible with ME Personal Mixing System
  • Qu-Pad iPad App
  • USB Audio Streaming
  • DAW MIDI Control
  • 4 Mute Groups
  • 4 DCA Groups
  • Trim, polarity, HPF, gate, insert, 4-band PEQ, compressor and delay on all Inputs
  • Insert, 1/3 octave GEQ, compressor and delay on Main LR and Mono Mix outputs
  • Insert, 4-band PEQ, compressor and delay on Stereo Mix outputs
  • Built-in Signal Generator
  • RTA with Peak Band indication

©Schilles LydBlogg 2014

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

w

Kobler til %s