Innspilling – Bør jeg bruke en kompressor når jeg spiller inn?

Posted on Updated on

Tekst: Mikkel Schille

Etter at vi tok i bruk 24bit recording, har mantraet stort sett vært – hold deg unna kompresjon i innspillingsfasen. Angsten for å overkomprimere og dermed ødelegge et spor har sneket seg inn. Vi har jo fått masse headroom tilgjengelig og markedet flommer over av billige og gode plugins som kan redde enhver miks. Men – kan det hende at vi utsetter unødvendig mye til miksen?

To leire

Det er vel trygt å si at det har utviklet seg to leire. Mange teknikere foretrekker å tracke uten kompressor av den enkle grunn at har du brukt kompresjon under innspillingen kan du ikke trykke «undo» etterpå. Du må enten leve med det eller spille inn et nytt spor.

Men, det finnes også de som innser at for å få f eks et vokalspor til å sitte i en miks, er det en fordel å bruke kompresjon også på vei inn. Det kan rett og slett gjøre livet litt enklere fordi vokalsporet blir enklere å deale med i det du skal starte miksen.

Rykk tilbake til start

Tidligere – da vi spilte inn musikk i den analoge tidsalderen – var det viktig å utnytte tapen maksimalt og en kompressor hjalp godt til nettopp det. Teknikerne var dyktige til å ta mikseavgjørelser tidlig – fordi de måtte. De hadde få spor tilgjengelig og signal/støyforhold var viktig.

Selv har jeg i en periode kuttet ut å bruke kompresjon på vei inn. Det er fordi jeg, som alle andre, har fått uendelig mange nye verktøy til rådighet som kan benyttes etter at sporet er spilt inn. Hvorfor jeg har droppet kompressoren spør du kanskje?

Fordi frykten for å overkomprimere har sneket seg inn og i en del situasjoner finnes det ikke tid til å skru så mye før opptaket er i gang.

Hva kan en hardware kompressor gjøre for deg?

På de siste innspillingene jeg har gjort har jeg igjen tatt frem en analog kompressor til tracking. I tillegg til at det faktisk både er morsomt og lærerikt å jobbe med en kompressor, var det litt som å komme hjem.  Som å treffe en gammel bekjent:)

Litt kompresjon på vokalen og på bassen gjorde øyeblikkelig underverker. Vokalisten er en ganske så dynamisk vokalist – dvs hun varierer mye mellom de lave og de kraftigste partiene – og det var rett og slett deilig å få opp de svake partiene og å få jevnet ut signalet før det hele gikk til harddisk.

I tillegg ble lyden bedre siden kompressoren myket opp diskanten og gjorde stemmen smoothere.

På bassen – som ble gjort via en DI-boks – ble også lyden raskt forbedret med ekstra deilig sustain og senere var det enkelt å plassere den sammen med trommene.

Hvordan kan jeg koble inn en ekstern kompressor?

De aller fleste har et streit lydkort med innebygde mikrofonforsterkere. Det betyr at etter at signalet har passert mic pre-ene går det rett til A/D konverterne. Du har altså ikke plass til en kompressor. Hvis ikke lydkortet ditt har mulighet for å inserte eksterne enheter da. Da er du en superenkel jobb med å komme i gang.

Innstillinger

Det er ikke så enkelt å gi helt nøyaktige kompressor settinger – det varierer jo hva slags effekt man ønsker å oppnå og på resten av hva som skjer i miksen – men her er noen settinger til vokal jeg bruker som utganspunkt

  • Ratio 2:1 opp til 4:1 avhengig av hvor mye kompresjon jeg trenger
  • Threshold avhenger av hvor «squasha» vokal jeg vil ha
  • Attack setter jeg normalt mellom 3-10ms
  • Release 2-300ms og gjerne Auto-Release hvis det er tilgjengelig
  • Make-up gain avhenger av hvor mye jeg komprimerer –  normalt 4-12 dB
  • Komprimerer jeg på vei inn lar jeg kompressoren ta mer forsiktig;  3-5dB

Noe du må ha?

Slettes ikke. Dette er noe jeg anbefaler de som har kommet litt videre – ikke nybegynnere. En kompressor i tracking gjør bare etterarbeidet – les miksen – en hel del enklere forutsatt du vet hva du driver med selvfølgelig. Ikke er det rakettforskning heller.

Etterhvert som du har gjort noen mikser og høstet litt erfaring kan du jo neste gang få den til å ta litt mindre eller mer alt etter hva du ønsker.

Hvilke?

Det finnes mange gode alternativer på markedet. Til vokal og bass er optiske kompressorer som UA klassikeren Teletronix LA2a ofte foretrukket. Det fordi de er enkle å bruke – to knotter – input gain og hvor mye kompresjon du vil ha (peak reduction).

Du slipper å tenke på Ratio og Attack og Release tider og her blir signalet behandlet på en veldig musikalsk måte. Omtrent alt du kjører gjennom denne boksen vil låte bedre.

Oppsummert

Mikser i dag har en lei tendens til å vokse seg store og uhåndterlige. I stedet for å legge på i det uendelige og utsette avgjørelser, bør vi lære av og jobbe mer som gutta i «gamle dager». For å prøve å svare på spørsmålet – Bør jeg bruke en kompressor når jeg spiller inn? – eksperimenter og test ut alternative metoder. Det kan lære deg noe viktig – som i dette tilfellet – å ta avgjørelser tidligere.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.