Miksing for nybegynnere – Del 1

Posted on Updated on

miksing2Hvert år – nærmere bestemt i slutten av april – går elevene mine inn i fasen hvor de skal ferdiggjøre sangene sine. Etter å ha jobbet i litt over to måneder starter de mikseprosessen. Faktum er at det finnes ikke mye info der ute for de som skal gjøre dette for første gang. Jeg har derfor satt sammen denne enkle guiden som kan hjelpe deg i gang.

Innledning

Aller først vil jeg si at det finnes ikke én måte å starte en miks på. Kanskje grunnen til at det ikke finnes så mange guider der ute skyldes nettopp det faktum at det er så mange innfallsvinkler. Noen drar opp alle faderne med en gang, andre starter med ett og ett instrument.

For meg handler ikke det å være god til å mikse om å være så fryktelig teknisk anlagt – selv om det i enkelte tilfelle kan kreve litt ekstra teknisk innsikt å komme i mål. Det handler mye mer om å musikalitet, estetikk og ikke minst om å vite hva utstyret ditt kan tilføre for å få et bra sluttresultat.

Om du ønsker å mikse dine egne låter eller andres – denne guiden berører de aller fleste type mikser.

Litt hvis du jobber med din egen låt

Når du lager egne låter er det to måter å jobbe på. Du kan starte miksen omtrent fra første tone eller du kan spille inn alt og starte miksen fra scratch.

Det viktigste er å tenke langsiktig –

  • Velg de beste lydene til prosjektet ditt (samples/loops)
  • Jobb for å få best mulig lyd når du spiller inn (trommer,gitar,piano,vokal, blåsere osv)
  • Etterhvert som du får erfaring blir det enklere, fordi du vet hva slags lyd du ønsker og jakter

Klarer du å plukke ut bra lyder fra samples og looper og i tillegg gjøre noen bevisste valg når du spiller inn, er det langt enklere å mikse når den tid kommer.

Organisering

Før jeg starter den kreative prosessen handler miksing for meg om organisering. Og en god tekniker vet hvordan han/hun organiserer et prosjekt. Underveis gjør de både redigering og  inn- og utfader. På den måten tar de en avgjørelse og fjerner tvil som senere kan skape problemer for de som måtte motta miksene for videre jobbing.

Sliter du med miksing eller har du nettopp begynt bør du alltid starte med god organisering. Det letter jobben betydelig senere.

5088-mixer
Organisering av miksen og mikseren er viktig for sluttresultat. Her en NEVE 5088

Sånn kommer du i gang med andres låter

Musikkproduksjon kan deles inn (sånn omtrentlig) i følgende bolker –

  • Komponering
  • Arrangering
  • Innspilling
  • Pålegg / overdubbing
  • Editering
  • Miksing
  • Mastering

#1. Hør (godt) på råmiksen

Selv om du har lyst til å komme i gang så fort som mulig for å få tilført alle dine ‘triks’, kan det være smart å lytte til råmiksen. Spesielt hvis du skal jobbe med andres låter.

Råmiksen kan nemlig inneholde mange ledetråder. Og selv om du ikke lytter til en ferdig mikset godbit, kan den ha mange fine vibber.  Kanskje har den en stemning det er vel verdt å beholde eller spinne videre på.

Som lydtekniker er det viktig å ikke ødelegge denne stemningen, men å ta vare på den og la musikken snakke. Notér ned hva som gjør låta bra og hvilke deler du kan forbedre i miksen. Jeg tar med dette punktet først, fordi det er bra at råmiksen ligge og jobber i bakhodet mens du gjør de neste punktene.

#2. Redigering

All redigering skal være unnagjort før du starter miksen! Få vekk alt som ikke skal brukes. Hvis det ikke er gjort – rydd opp i inn og utfader. Ta vekk klikk, smattelyder og alle andre lyder som ikke skal være med. Ooops – ønsker trommisen å beholde opptellingen bør du selvføgelig beholde den. Og vær litt forsiktig med å fjerne innpustene til vokalisten(e).

#2b. Beat Detective, Elastic Audio, AutoTune/Melodyne

For de mer avanserte kommer tar jeg med dette punktet her. Du har kanskje ikke kommet hit ennå, men i denne fasen jobbes, strekkes og ‘jukses’ ting på plass. ‘Beat Detective’ og Elastic Audio’ er viktige verktøy som setter ting på plass timing messig. ‘Auto Tune’ og ‘Melodyne’ fikser sure toner og gir deg deg den kjente vokaleffekten mange hater.  Hvis du ikke vet hvordan du jobber med dette hopper du enkelt og greit til neste punkt, rett og slett fordi dette er prosesser som er ganske tidkrevende å lære seg og å gjennomføre i et prosjekt.

#3. Sett opp sporene sånn som du vil ha dem

Dette er en form for organisering som tar litt tid, men som gjør det langt lettere å mikse. Får du en rutine på dette gjør du jobben raskere. Selv liker jeg å ha trommene først, deretter perkusjon hvis det finnes. Så rytmeseksjonen med bass, gitarer, keyboards, koring, blåsere og til slutt lead-vokal med dubbinger. Sånn at like instrumenter ligger ved siden av hverandre. Til slutt liker jeg å ha alle effektene på høyre side etter Mix Bus.

Jeg endrer rekkefølge på alle mikser sånn at jeg får det som jeg vil –  for å spare tid. Tenk deg hvis en kokk skulle jobbe på et kjøkken hvor noen rokkerte om på plasseringen av kjøkkenredskapen hans. Istedet for å lage mat ville han kaste bort tid på å lete frem det han skal bruke:)

#4. Navngi spor, fargekoding og organisering

Mange av de mest kjente lydmikserene har folk som gjør all ‘drittjobben’. Som å editere, navngi spor og sette opp fargekoding. Rett og slett ved å vite hva du skrur på – som Kick 1, Snare 1 osv. Har du spilt inn en Gibson Les Paul via en Marshall Amp og mikket med Shure SM57 og en Royer 121 må du finne en måte å navngi det på som blir enkelt å forstå.

Ved å dele miksen opp i fargekoder sparer du deg for enda mer hodebry. Personlig liker jeg at alle trommer er blå, gitarer røde osv. Lag ditt eget system. Dette kan gjøres i de fleste DAW’er

Skjermbilde 2016-05-07
Eksempel på enkel fargekoding

#5. Grupper

Et av de mest tidsbesparende triksene jeg vet om er å lage grupper. Da reduserer du antall spor og miksen blir langt mer håndterlig. For mange nybegynnere lett å overse, men dette er altså samme prinsippet som subgrupper på en analog mikser hvis du kjenner til dette. Utgangene på hver individuelle kanal kan i mikseren rutes til en gruppe og denne gruppen rutes videre til Main Out.

Lag egne grupper til trommer, kompgitarer, akk gitarer, keyboards, koring osv. Har du jobbet balansen på plass kan du senere lene deg tilbake og konsentrere deg om gruppene. Dette er forenklende og tidsbesparende. I de fleste tilfellene kan du også bruke færre plugins og med det får du en langt mer håndterlig og cpu-vennlig miks. Husk også å navngi hver gruppe sånn at du ikke bare har Bus 17-18, Bus 23-24 osv å forholde deg til. Du glemmer fort hva dette er.

#6. Gain staging – få orden på nivåene

Når du skal mikse er ‘headroom’ det som gjelder. Antagelig er sporene spilt inn for høyt. Det er viktig at du ikke får forvrengning – dvs at du er nærme eller overstiger 0dBFS. Jo flere spor du har og jo høyere alt er spilt inn, desto mindre ‘headroom’ får du til rådighet. Og du ønsker mye av det – tro meg. (FS står for Full Scale og 0dB er det høyste nivået før forvrengning)

I korte trekk så handler det om at nivåene på hvert spor holder seg mellom -20dBFS og -10dBFS. Jeg går ikke så veldig i dybden på dette her fordi jeg har skrevet to artikler tidligere – denneog denne  om temaet. Jeg anbefaler at du leser begge.

Kort versjonen er –

  • Bruk ‘Trim’ verktøyet,
  • ‘Clip Gain’ eller
  • en ‘plugin’ til å justere nivået på hvert spor sånn at nivåene blir jevne
  • Du kan også dra ned selve ‘faderene’ på hvert spor også

Når du spiller av miksen bør du ha sånn ca 30% ‘headroom’ igjen på meteret (Mix Bus). Ligger nivået tett på null, havner du fort i trøbbel.

Oppsummert

Vi har gått igjennom en revolusjon innen musikkproduksjon og miksing er nå tilgjengelig for alle. Men, ikke gå i fella og tro at bare fordi du jobber In The Box så vil innspillingene og miksene dine låte ferdig plate. Mye av magien ligger nemlig i jobben utenfor boksen.
Du har flere muligheter enn noensinne, men skipper du organiseringen gjør du det unødvendig tungvint for deg selv og du kan risikere å sitte igjen med en miks som kan virke halvferdig og ikke minst uengasjerende.
I en senere artikkel skal vi se på flere tips før du starter med den kreative delen av miksen. Stay tuned!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.