Miksing for nybegynnere, Del 2

Posted on Updated on

‘Miksing for nybegynnere, Del 1’ viste jeg deg de 6 første stegene jeg tar i det jeg går inn i miksefasen. I denne veiviseren for hvordan du gjør selve mikseprosessen, kjører jeg på med 5 nye i dag. Disse stegene er ikke bare viktige for nybegynnere, men også i arbeidsflyten til viderekommende.

Innledning

I forrige artikkel så vi på hvor viktig organiseringen er i mikseprosessen. Det å få unnagjort all redigering, ordnet opp i timing-problemer, navngitt og fargekodet sporene, gruppert og ikke minst ordnet nivåene via ‘gain staging’, er helt avgjørende for at du skal være så godt forberedt som mulig til å jobbe med den kreative delen vi skal inn i nå. Og den fasen, det er den alle synes er morsomst når vi mikser.

#1. Monitornivå

Før jeg starter den kreative delen – selve lydjusteringene – er det en ting til jeg så definitivt må ha på stell. Jeg må sette monitornivået. Lydnivået jeg ønsker å jobbe på når jeg mikser.

I det første masteringstudioet jeg jobbet i la jeg merke til at noen hadde brukt en penn og laget to streker ved siden av volumknappen på mikseren. Dette fant jeg etterhvert ut at var markeringer for jobbevolum 1 og jobbevolum 2.

Smart!

Fordi den minste forskjell i volum kan endre hvordan du oppfatter miksen og påvirke avgjørelsene dine. Mitt råd er derfor – sett volumet og bli der – men finn også ditt jobbevolum 2  – det alternative nivået som du bruker til å kontrollsjekke miksen på etterhvert. Mitt jobbevolum 2 er lavt fordi jeg opplever det som veldig avslørende.

I denne artikkelen kan du lese mer om hvor høyt jeg anbefaler at du lytter.

#2. Balansering

Alle spor i en miks har sin optimale posisjon. Men, det tar tid å finne denne posisjonen. Bare med gjentatte lyttinger i kontekst vil du finne den nøyaktige posisjonen til hvert fader på hvert spor. Du vil bli belønnet hvis du gjør følgende-

  • Bruk mye tid på å jobbe frem en bra balansert miks før du setter inn en eneste plugin
  • Det tvinger deg til å finne riktig volum og en bra balanse
  • Jeg vet at det ikke er enkelt, men miksen bør være balansert før du griper etter de andre verktøyene
  • Fiks resten av balansen med automasjon

#3. Panorering

Etter balansering er panorering neste trekk. Med panoreringsknappen kan vi skape separering, luftighet og definisjon i en miks. Det er fort gjort å overdrive og panorere ting for hardt ut til venstre eller høyre. Prøv deg frem til du har en god balanse du er fornøyd med.

Er du usikker på hvor ting bør plasseres i lydbildet bør du lese denne artikkelen – ‘10 huskeregler for panorering’

Miksing er hardt arbeid, men utrolig givende

#4. EQ

Synes du de tre første stegene var kjedelige kan du glede deg nå. Etter at du har satt monitor nivå, gjort balansering av sporene og panorering kan du nå slippe løs med det viktigste og mest betydningsfulle verktøyet du har til rådighet nemlig EQ.

Her er et bra tips –

  • Bruker du EQ i mono er det enklere å jobbe frem klarhet i alle sporene
  • Det tvinger deg til å jobbe hardere sånn at du får åpnere og bedre lydbilde
  • Først når du har oppnådd det kan du svitsje til stereo

EQ handler om å legge til eller kutte frekvenser. EQ kan forbedre og fremheve lyden i stemmen din eller i instrumentet ditt. Personlig er jeg en stor fan av subtraktiv EQ. Ikke bare er det enklere å finne problemfrekvenser med denne teknikken, det lærer deg å bruke eq langt raskere også. Så hvis du har trøblet med å finne riktig frekvensområde – sjekk denne artikkelen

#5. Komprimering

Kompresjon er et verktøy som komplimenterer EQ. Mens EQ rydder opp i miksen og gir deg klarhet, gir en kompressor deg punch, trøkk og fedme. Jeg liker å rydde opp med en EQ før jeg bruker en kompressor.

Som nevnt i denne artikkelen er det det et verktøy som er lett å misbruke. Brukt riktig derimot, kan kompresjon gjøre underverker med miksen.

En kompressors hovedoppgave er å redusere dynamikkområdet. Dempe de sterkeste lydnivåene (peakene) og dra opp, booste de laveste nivåene. Den blir på en måte som en automatisk volumknapp.

Andre fordeler er –

  • Den gjør lyden tightere, mer «in your face»
  • Kompresjon gjør at vokal og instrumenter sitter bedre i miksen
  • Kompresjon limer sammen miksene og får det til å låte ferdig «plate»

Oppsummert

Dette var del 2 av 3 i serien Miksing for nybegynnere’. Du har nå en bra organisert miks som er bra balansert og forhåpentligvis med riktig bra panoreringer. En miks som både er åpen og definert og som har bra med punch. Neste gang skal jeg vise deg de siste tingene du bør benytte deg av i mikseprosessen. De er minst like viktige for sluttresultatet som de jeg har gått igjennom til nå:)

One thought on “Miksing for nybegynnere, Del 2

    Alrik said:
    11. juni 2016, kl. 14:42

    Vil bare skryte litt av bloggen din! Selv om jeg har puslet med lyd i noen år nå, finner jeg masse gode reminders og tips som er strålende til å friske opp eller lure meg ut av uvaner jeg har bygget meg opp under miksing. To tomler opp!:)

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

w

Kobler til %s