Reamping – Hva er det?

Posted on

Noen ganger er det enkelt mens andre ganger er det så og si umulig å få gitarlyden til å passe til låta du jobber med. Heldigvis finnes det teknikker som fikser dette – selv etter at gitaristen har ‘left the building’. Her ser jeg nærmere på en kul og svært anvendelig metode – reamping.

El-gitar

Måten å spille inn el-gitar har utviklet seg gjennom årenes løp, fra oppmikking på avstand, til nærmikking, til å bruke mange mikrofoner, til å bruke en DI-boks og sist men ikke minst – via amp-simulatorer.

Frekvensområdet

El-gitarer er ganske enkle å ta opp. De har et begrenset frekvensområdet – de går ikke spesielt høyt eller lavt i registeret – og jo mer forvrengning jo mindre transienter. Du trenger ikke noe annet enn en enkel dynamisk mikrofon som f eks en Shure SM57 for å kjøre i gang.

Vanskelig

Likevel – innimellom er det nærmest umulig å få den gitarlyden man ønsker og som passer til låta man jobber med.

Det kan være stresset som oppstår når alle i et band svirrer rundt og tidsklemma presser seg på. Det kan være at du har feil mikrofon eller at gitaristen har glemt selveste god-boksen han bare må ha for å få det til å funke.

Teknikken som løser dette heter reamping.

Litt historie

Metoden med å re-inspilling kan spores helt tilbake til 1913 hvor den italienske futuristen Luigi Rossolo eksperimenterte med lyder innspilt på grammofonplater som ble re-recorded live. Denne prosessen ble videreutviklet på ’30-’40 tallet av mannen mange mener tok i bruk sampling først – Pierre Schaeffer. Likevel ble teknikken mer kjent utover ’60 tallet med avantgarde komponister som Edgard Varèse og Karl Heinz Stockhausen.

Innen pop-sjangeren var det antageligvis Les Paul som sammen med kona Mary Ford tok i bruk reamping først. Senere var det produsenten som skapte begrepet ‘Wall of Sound’ den eksentriske Phil Spector – som tok konseptet videre. Han benyttet seg av reamping bl a på Beatles’ albumet Let It Be da han remikset dette.

I 2010 kjøpte kanadiske Radial Engineering Reamp® patenten av lydteknikeren John Cuniberti. Han designet den originale i 1994.

Hva er reamping?

Hver gang du tar et signal fra ‘in the box’ og sender det ut og gjennom noe og hvor du tar opp resultatet igjen er reamping. Du kan f eks ta et gitarspor som er spilt inn via DI sende det ut av pc/mac inn i en gitar amp og spille inn lyden igjen – da reamper du. 

I stedet for å fokusere for mye på lyden mens man spiller inn, kan man altså i ro mak senere etterbehandle gitar- bass og keyboardlyder. Som reklamen sier – ‘send gitaristen på stranda med en sixpack og overrask ham når han kommer tilbake’

Radials X-AMP er bra til reamping. Pris ca.2.500.-

Metoden

Tradisjonelt bruker vi en eller flere mikrofoner når vi tar opp el-gitar. Med reamping tar du opp et helt tørt signal i tillegg til mikrofonlyden. Til denne jobben bruker du en DI-boks.

Du kan bruke reamping til mye moro. Kjør ut et vokalspor gjennom en gitarpedal, et basspor gjennom en vintage kompressor eller fei el-pianoet gjennom en gammel Fender Twin. Mulighetene er mange og er ofte med på å skape den lille ekstra vibben som gjør låta.

xamp-app-1-lrg

Figur 1 : Kjør gitaren inn i en DI-boks, splitt lyden til amp for oppmikking og rent signal til opptakerxamp-app-2-lrg  Figur 2: Kjør ut lyd fra tape/lydkort via en Reamp-boks og inn i amp(er)

Hvorfor?

Ofte finner man andre løsninger som løser problemet. Det kan være en plugin eller en amp-simulator som gir deg det du ønsker, men har du tid er dette en metode jeg definitivt anbefaler. En amp-simulator er jo også en reamper, men uansett hvor god den er vil den aldri fange selve innspillingsrommet du jobber i.

Hvordan gjør jeg det?

Husker du artikkelen derfor bør du bruke en DI-boks? Skal du ta opp gitar, bass eller keyboard uten mikrofon bør du bruke en DI-boks fordi du trenger å konverterer instrumentets ubalanserte, høyohmige linjenivå til et balansert, lavohmig mikrofonsignal.

Nå skal vi andre veien og utgangssignalet fra lydkortet ditt har feil nivå og impedanse til å plugges rett i ampen eller i stompboksen. Dette signalet kan gi uønsket forvrengning, diskanttap og sus og brum. Derfor finnes det egne bokser som du bruker til dette formålet.

En slik boks tar i mot et balansert linjesignal (nominelt +4dBu) og konverterer det til et ubalansert signal (-18dBu). De fleste av boksene har en level kontroller sånn at du kan optimalisere nivået du sender videre til amp.

Little Labs Redeye 3D er en DI-boks som også kan brukes til reamping

Passive DI-bokser

Du kan også bruke en passiv DI-boks til å gjøre jobben. Husk bare å droppe signalet sånn ca 30dB. Personlig har jeg ikke spesielt god erfaring med dette. Det er lett å få støy, fasefeil og uønsket forvrengning. Det var nettopp det John Cuniberti opplevde og gjorde at han designet sin egen reamp i 1993.

Oppsummert

Selv om det meste i dag kan fixes ‘in the box’ kan reamping løse mange problemer. Prosessen tilfører liv og varme til et livløst og flatt signal. I tillegg er det en prosess som setter i gang kreativiteten. Når du først begynner å tenke i disse baner – med å sende lyd hit og dit – øker evnen til å finne alternative løsninger. Anbefales!

Foto: Sennheiser

One thought on “Reamping – Hva er det?

    Bredo said:
    12. desember 2016, kl. 13:51

    Jeg minner også på at John Cuniberti er mannen bak gitarlydene (mikrofonplassering og cab-impulser mm) i Avid’s Eleven Rack…………. Som etter min mening har den beste «grunnlyden» av alle slike «bokser».
    Litt sparsom på effekter (men de som finnes er meget klokt valgt), men suveren i studio 🙂

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.