Elefanten i rommet?

Posted on Updated on

Mange føler et press og et jag til å investere i nytt utstyr. Nye monitorer, mikrofoner, plugins og instrumenter. Men, hva om jeg forteller deg at det egentlig er noe annet som bestemmer sluttresultatet?

Gearslut

Ikke misforstå meg – å ha det riktige utstyret er viktig. Og jeg er den første til å innrømme at jeg er en skikkelig gearslut. Selv har jeg brukt og ikke minst solgt mye av det beste utstyret som kan kjøpes for penger og jevnlig presenterer jeg nye produkter her på bloggen. Jo jeg hører deg – du tenker sikkert hvordan skal du kunne uttrykke deg på best mulig måte uten å bruke utstyret som er best nettopp for deg?

Musikk vs foto

Jeg har jobbet med musikk og foto ganske lenge. Det er utrolig hvor like disse to kunstformene er. Hør bare her – du komponere en låt og du komponerer et bilde. Du gjør etterarbeid (post) i Pro Tools/Logic/Ableton og det samme i Photoshop. Det handler om komposisjon og et ferdig uttrykk.

Og selvfølgelig handler det om utstyr. Som jeg sa innledningsvis – hvilke monitorer skal jeg kjøpe, hvilken mikrofon synes du er best? Hvilket kamera bør jeg kjøpe og hvilket objektiv passer best til…..?

Det hjelper ikke med fett kamera hvis ikke du kan bruke det

Problemet er at mange utstyrsprodusenter lanserer nye modeller hvert eneste år. Noen enda oftere. Men, dette er jo en del av det moderne samfunnet – vi snakker jo stadig mer om overfladiske mer materialistiske ting og mindre om dypere temeaer – det det egentlig gjelder.

Det mange misforstår

Mange misforstår dessverre og tror at det er en sammenheng mellom det å kjøpe den beste mikrofonen eller det dyreste kamera og med det vil alle problemer vil løse seg. Her er noen eksempler som viser at det definitivt ikke stemmer –

For noen år tilbake gikk jeg og en kompis og tygde på hva slags utstyr vi skulle kjøpe oss. Vi skulle investere i ny datamaskin og ny DAW. Etter mye om og men, kjøpte vi hver vår stasjonere mac og Logic.

Etter noen dager fikk jeg følgende telefon – «skjønner ingenting – dette låter jo ikke bra Mikkel«. Han var super frustrert og stressa. Det er jo trist at man må legge 30 tusen på bordet for å skjønne at utstyret kun er et verktøy for å få jobben gjort. Uansett hvor mye bra utstyr du har – selve jobben med å få det til å låte bra – den må du faktisk fortsatt gjøre selv.

Gode studiomonitorer er viktige, men du må lære deg dem å kjenne. Foto: ATC

En annen historie jeg liker å forteller er at jeg tidligere mastret for et par kompiser. De drev et bra studio i hovedstaden og jeg fikk mange gode produksjoner av dem. Problemet deres var at miksene låt hengekøye – veldig hengekøye. Gutta fikk seg en real støkk hver gang de hørte miksene hos meg på mine studiomonitorer.

De bestemte seg for å bytte monitorer – da skulle alt bli så meget bedre. Nye studiomonitorer ble installert og neste prosjekt med nye mikser kom. Du gjetter det sikkert – det låt helt likt. Akkurat som før – skikkelig hengekøye.

Vi kan overføre det til kameraer ved å bruke klisjeen det beste kameraet du har er det du har med deg. Hvis jeg skal være ærlig så er iPhone en av de viktigste foto-oppfinnelsene de siste årene. Kvaliteten på bildene har blitt vanvittig bra og dette er kameraet du alltid har med deg. Hvis dette er det kameraet du har – lær deg å bruk det. Ordentlig! Det kan gi deg utrolig mange gode bilder.

Hvis du tror jeg tar feil kan vi hente frem hva fotojournalismens far mente om emnet –

«It is an illusion that photos are made with the camera; they are made with the eye, heart and head» – Henri Cartier-Bresson

Henri Cartier-Bresson hadde ett kamera – et Leica kamera med et 50mm objektiv. Dette var utstyret han brukte så og si hele livet og få har vel tatt flere perler enn han.

Henri Cartier-Bresson med Leica kameraet. Foto: Jane Brown

Hva er det som egentlig teller?

Okey – here we go – det viktigste er smaken din. What? Yes -smaken din. Sagt på en annen måte – estetikken i det du gjør. Det er grunnen til at folk velger deg fremfor å jobbe med andre. Det er derfor de vil høre på din musikk osv.

Som musikkprodusent er det du som velger lyder og hvordan det skal låte i innpillingsfasen. Det er du som velger arrangementet på låta og det er du som gjør miksen. Du er musikkprodusenten – alt er dine valg.

Dette du har lært deg ved å lytte – og lytte en gang til – hvordan andre har gjort det før deg og som du har forfinet til din egen smak. Rett og slett det som gjør at du høres ut som du.

Referanser

Hva gjør du hvis du har et brennende ønske om å gi ut noe som låter bra og unikt? Kjøper bedre utstyr? Neppe – hvert år gir jeg elevene mine i oppgave å finne 10 låter som de virkelig digger. Låter de liker av musikalske grunner og som de synes låter lydmessig dritbra.

Mange velger låter som har stor kommersiell suksess. Det kan være dumt – for det er dessverre langt mellom kommerse låter som faktisk låter bra. Du finner bøtter og lass av folk som bruker tvilsomme låter som referanser. Heldigvis får jeg elever som har ganske sær musikksmak og som lytter til musikk hvor miksene låter knallbra. Det er ofte utenfor mainstream du finner godbitene!

Lag deg refereranselister

Tenk i gjennom hva det er som tiltrekker deg, hva er det som gjør at du synes disse låtene er så bra. Antageligvis er det ikke hvilken sample-rate som er benyttet eller hvilket miksebord, mikrofon eller hvilke plugins som er brukt som avgjør det hele. Det kommer i beste fall i andre rekke. Man kan selvfølgelig diskutere alt dette, men det er antageligvis ikke det som gjorde at du ble tiltrukket av låta i første omgang.

Betyr ikke utstyret noe da?

Jeg hører definitivt til de som mener at utstyret spiller en rolle. Men, mitt mantra er – lær deg utstyret du har tilgjengelig. Mange av de aller beste miksene jeg har hørt er gjort av folk – ofte med relativt lite (men bra) utstyr – som kjenner utstyret sitt ut og inn!

Noe av det dummeste jeg hører er nybegynnere som skylder på at «bare jeg hadde hatt det og det utstyret kunne det blitt bra – da hadde det vært noe vits i å fortsette med dette prosjektet»

Spesielt når arrangementet, nivåene, balansen, bruken av eq og kompressor og ikke minst klangleggingen ikke sitter i utgangspunket.

Og her er vi ved kjernen i det kollega Jon Thorstensen og jeg underviser til våre elever ved Skjeberg Folkehøyskole. Vi gir dem følgende råd –

  • Jobb med å bli bedre på instrumentet ditt
  • Tren opp stemmen din
  • Ta timer
  • Lær av tutorials
  • Bli bedre i musikkteori
  • Lytt aktivt til musikk
  • Jobb med musikkproduksjon jevnlig
  • og sist men ikke minst –
  • Spill med andre

Det tar tid å bli god

Husk – det tar tid å bli god. Som med alt annet – skal du bli god musikkprodusent eller artist – ting tar tid. Du må øve, øve og øve igjen. Jeg merker det godt selv – er det en periode jeg ikke holder på med musikkproduksjon blir jeg fort rusten. Spiller jeg ikke piano på en stund skjer det samme.

Jobb med utstyret du har, eksperimenter, lær deg noe nytt, gjør feil, lær av dem og kom deg videre. Oppgrader gjerne utstyret ditt når du føler et ekte behov. Men, ikke fall i fella og tro at hadde jeg bare hatt det eller det ville miksene mine blitt verdens beste. Å kjøpe ting er ofte letteste utvei – og definitivt den morsomste – men trenger ikke nødvendigvis gi deg bedre kvalitet av den grunn.

Usa’s 26. president Theodore «Teddy» Roosevelt har et veldig bra sitat –

«Do what you can, with what you have, where you are» – Theo Roosevelt

Oppsummert

Dette er en artikkel jeg har tygd lenge på fordi den kan lett komme feil ut. Jeg er jo helt enig i følgende – hva er vel mer inspirerende enn å sette seg ned ved et Steinway flygel, skru litt på en feit Prophet-synth, plugge favorittgitaren i en ny amp. Men dessverre, etterhvert som vi har skrudd oss gjennom synthlydene og dratt lenge nok i gitarstrengene kan ofte ikke en gang nytt utstyr hjelpe.

Det er fordi utstyret – instrumentet, kameraet og mikrofonen, egentlig bare er et verktøy for å få jobben gjort. Det du benytter for å formidle det det egentlig handler om – følelser. Du blir selvfølgelig inspirert av et godt instrument og et bra kamera, men tro ikke at bare du får byttet ut det du har til noe som er litt bedre vil utgjøre en stor forskjell. Da ender du fort opp med å overfokusere på utstyret og glemme det viktigste – musikken og bildene.

Lær deg utsyret du har, utvikle deg på instrumentet og vokalen og husk at til syvende og sist er det din indre stemme – smaken din – som virkelig teller.

Og slapp helt av – det kommer selvfølgelig mange utstyrstester her utover. En gang gearslut – alltid gearslut:)

2 thoughts on “Elefanten i rommet?

    dagfinnkolberg said:
    17. oktober 2018, kl. 08:44

    Hei Mikkel! Fint å lese denne saken her. Enig med deg i mye her gitt. Hilsen skaurocker’n Dagfinn. Ønsker deg en fin høst videre

      Mikkel Schille responded:
      23. oktober 2018, kl. 18:54

      Så hyggelig Dagfinn. God høst til deg også:)

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.