Derfor er headsetmiksen så viktig

Posted on

En happy musiker og vokalist i studio betyr et bedre sluttresultat. Her er noen tips du bør vurdere for å få en bedre innspilling.

Gode musikkprodusenter

En produsent som ønsker å hale det beste ut av de han jobber med, er avhengig av å få headsetmiksen(e) til å funke. Musikere som har jobbet med musikkprodusenter som gir dem gode headsetmikser, kommer som oftest tilbake og mange mener at dette er med på å skille en middels god og en dyktig produsent.

Tips

Her er noen tips som kan hjelpe –

1. Type headset

Bruk det beste headsettet du har tilgjengelig. Vokalister foretrekker åpne headset som gir dem mulighet til å høre stemmen naturlig. Trommeslagere derimot, ønsker og trenger ofte det motsatte – et lukket headset som gjør at de hører click tracket godt.

2. Headset og kabelforlenger må funke

Ikke noe dreper moroa kjappere enn trøbbel i tårnet. Finn et headset og kabel som funker.

Sennheiser HD280 PRO er et bra allround headset til en bra pris

3. Click track 

Å bruke click track i headset har blitt vanlig i de fleste produksjoner. Det gjør det lettere å få ting i time og ikke minst langt lettere å flytte ting rundt i miksen. Klipp og lim. Bruker du click er det også langt enklere å time reverb og delay i miksen. Les mer om det her

Hva slags click track du bruker kan også være helt avgjørende. En statisk metronom blir ofte kjedelig. Les mer her

4. Det rytmiske

Det er veldig viktig at man hører det rytmiske godt – dvs trommer og click tracket. Dette gir musikerene et fundament og en trygghet for å yte det beste.

5. Its all about the bass

Vokalister trenger bass, dvs grunntoner for å kjenne seg trygge og for å synge rent (in tune)

6. Akkorder

Gitarer og pianoer har akkorder som trengs for å å synge rent og vite hvor man er i låta. Disse bør ligge litt lavere enn trommer og bass. Begrens bruken av chorus, phasere og flangere som kan gi endret pitch. Legg dem på igjen når du skal mikse ferdig.

7. Resten av instrumenter bør være lavere

Resten av instrumenter og vokal bør ligge litt under instrumentene over i volum.

8. Høyere vokal?

Ønsker du at vokalisten skal synge høyere og mer aggresivt skrur du ned volumet på vokalisten i headset-miksen og motsatt hvis du ønsker mer intimitet.

9. Reverb og delay

Noen vokalister ønsker at vokalen skal være knusktørr mens andre trenger reverb og delay for å føle seg komfortable. Ikke overdriv – det kan hemme fremførelsen og gjøre at du ikke hører feil godt nok.

10. Egne monitormiksere

Flere studioer og produsenter har begynt å bruke de små personlige monitormikserene (se bildet under) som musikere kan benytte til å lage sin egen monitormiks. Du sender dem et visst antall spor – ofte 8 – og disse monitormikserene gir kontroll over volum og panorering. Enkelte styrer også mengde med bass og diskant i headsettet.

Allen & Heath ME-1 monitormikser til scene og studio

11. Volum

Noen liker å ha det brennhøyt i headsettet. Hver sin lyst, selvfølgelig. Men, personlig har jeg opplevd vokalister som har måtte kastet inn håndkleet rimelig fort fordi de ble slitne. Volum kan definitivt ha noe med det å gjøre – bare så det er nevnt – men, må det svi i øra for at de skal prestere sitt beste – ja da må det det.

Oppsummert

En god hedsetmiks er like viktig som en god monitormiks live på scena. Hører ikke musikerene hverandre ordentlig, presterer de som regel under pari. Bruk derfor tid på å få headsetmiksen på plass, uansett om du bruker click eller ikke. Det vil du definitvt få igjen for i sluttresultatet.

Én kommentar til “Derfor er headsetmiksen så viktig

    Sverre said:
    21. november 2018, kl. 11:21

    Takk for veldig bra og lærerik blogg! Jeg har et lite studio og har selv hørt hvor viktig lyttingen er for talentenes utøvelse. Men, jeg lærte også fort at det var et vanvittig strev å gjøre alle fornøyd. Derfor sjekket jeg muligheten for å anskaffe lytting det artistene mixer selv. «More me» som det også kalles. Mitt tips for dem som ikke er redd for kabler, er å kjøpe inn små og billige miksere. Selv om jeg i tillegg måtte skaffe en slags matrix som splitter opp signalet, ble dette veldig mye billigere enn de ferdige systemene på markedet. Men, den største fordelen var kanskje at det ble et superenkelt opplegg som er lett å forstå for de som bruker det. Ingen vanskelige menyer eller unødvendigheter. Vokalisten fikk en litt mer avansert mixer med innebygget klang som hen kan styre selv. Jeg nevner også at det finnes opplegg der artistene kan bruke sin egen smartphone som monitor med å koble headsetet til der. Med en mikser i egen app. Jeg er foreløpig skeptisk med tanke på delay, og at alle ikke har siste skrik av telefon som støtter siste versjon av software osv. Men, ideen er god!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.