Hva er egentlig saturation?

Posted on Updated on

Jeg var nylig på en studietur til Barcelona. Som vanlig hadde jeg med kamera. I kameramenyen kan du justere fargene med en knapp som heter saturation, eller metning som det heter på norsk. Men, hva betyr egentlig saturation i musikkproduksjon.

Vintage varme

De av oss som har stukket nesa inn i et gammelt Hammondorgel eller båndspiller, gjenkjenner lukten og feelingen øyeblikkelig. Den lett sødmefylte lukten av analoge glede. Siden overgangen fra analog til digital startet tidlig på åtti-tallet, har de fleste vært enige om at vi vinner mye i form av betjeningskomfort, men vi taper mye på lydsiden.

Du har sikkert sett annonsen lyse mot deg du også – «denne plugin gir deg ekte analoglyd». Det siste tiåret har plugin-produsentene jobbet hardt for å gi oss tilbake god-feelingen fra den analoge tidsalderen. Firmaer som UAD, Slate Digital, SoundToys, Plugin-Alliance, Waves og mange flere, spytter jevnlig ut nye plugger som skal friste oss og gjøre oss uavhengige av hardware-versjonene.

Hva er saturation?

Enkelt forklart er saturation en mild form for forvrengning, i form av overtoner, som gjør at det låter varmere mer musikalsk. Teknikere og produsenter bruker det til å få fetere lyd med mer varme, karakter og tilstedeværelse. 

Effekten stammer fra «the golden days of analogue» da man kjørte lyd gjennom ulike typer av hardware som tilførte lyden godsaker. Lydteknikere oppdaget at man kunne overstyre båndmaskiner, rør-amper og transistorbaserte preamper og skape en type «soft-clipping» som var deilig for øret.

Selve meningen med saturation i musikkproduksjon, stammer fra mengden magnetisme et lydbånd kunne inneholde. Teknikere oppdaget at ved å overstyre lydsignalet (tilføre mer magnetisme) sluttet de magnetiske partiklene å oppføre seg lineært og med det endret man karakteren på lyden. 

Soundtoys Decapitator er en mye brukt saturation plugin

Varianter av plugins

Det finnes mange typer plugins på markedet som prøver å gjenskape «feilene» til analogt utstyr. Vi kan bryte dem ned i tre grupper –

  • Emulering av lyd kjørt gjennom vakum-rør
  • Emulerering av lyden spilt inn på båndspillere og
  • Emulering av lyd kjørt gjennom transitorer

Den første typen gjenskaper lyd som blir kjørt gjennom hardware som en rørbasert pre-amp eller kompressor, mens den andre prøver å gjenskape lyden du får ved å overstyrer tape. Den tredje varianten oppnår du ved å bruke transistor baserte godsaker fra NEVE, API, TRIDENT osv.

Alle tre variantene legger til forvrengning av lyden, noe mange vil mislike i utgangspunktet. Men, dette er en type forvrengning som gjør det hele langt mer musikalsk.

Innspilling 24 bit – 192kHz

For noen år siden gjorde jeg en innspilling i en kirke med klassiske musikere. Vi hadde noen alldeles nydelige Schoeps og Neumann mikker tilgjengelige, og vi spilte inn via en Yamaha DM-2000 mikser, rett i Pro Tools på 24bit 192kHz. Da prosjektet var ferdig mikset merket jeg raskt at selvom lyden var meget bra, støyfri og utrolig åpen, det var likevel noe som manglet.

Manley Massive Passive EQ – herlig analog rør-EQ

Jeg hadde fortsatt masteringfirmaet mitt – Lydmuren – og her hadde jeg et sett praktfulle analoge enheter fra Manley Labs. En EQ – Massive Passive – og en kompressor – Variabel MU. For de uinvidde er dette utstyret i bruk verden over og regnes som noe av det fineste analoge utstyret du kan finne.

Og som det hjalp! Bare ved å kjøre den digitale lyden gjennom boksene uten å gjøre noe som helst, endret karakteren mye. Vi var tre teknikere som nesten mistet haka.

Ved å tilføre forvrengning – det totale fy-fy innen klassisk musikk – hadde vi tilført lyden og musikken akkurat det den manglet – varme, karakter, mer tilstedeværelse – det låt rett og slett helsikes mye bedre.

Hvor kan du bruke saturation?

Du kan bruke saturation i innspillingsfasen, i miksen eller i mastering. På enkeltspor, grupper eller på mixbus. Bare husk – for mye og du er ute og kjøre. Husker veldig godt at et kjent Oslo basert studio nettopp hadde kjøpt en ny rørmikrofon. Med den var kjeden deres komplett – rørmik inn i rørpreamp inn i rørkompressor. De var helt fra seg av glede. Dessverre, det ble fort klart at dette ble altfor mye. På en låt med mannlig vokal låt det tjukt og ekkelt

Du kan bruke saturation subtilt eller heavy – gode musikkprodusenter utnytter effekten til fulle ved å tilføre rett mengde på rett sted

Oppsummert

Saturation er en herlig effekt som kan lime sammen og tilføre det miksen din behøver. Det er lett å overdrive, så ikke glem dette uttrykket når du skal prøve deg frem – «a little goes a long way» 

3 kommentarer til “Hva er egentlig saturation?

    Inge Magnus Dalhaug said:
    5. juni 2019, kl. 10:43

    Takk..!

    Sendt fra E-post for Windows 10

    ________________________________

    Stein Merkel Røed said:
    5. juni 2019, kl. 12:11

    Tusen takk for denne og alle andre innlegg Mikkel. Du er en verdifull kilde for meg og alle andre som ønsker å lage bedre lyd.

      Mikkel Schille responded:
      5. juni 2019, kl. 12:45

      Hei Stein
      Tusen takk for hyggelig tilbakemelding:)

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.