8 frekvensområder du bør kjenne til

Posted on Updated on

guitar-blackSkal du spille inn instrumenter og vokal, bør du alltid prøve å få best mulig lyd ved kilden fordi mange problemer kan ganske enkelt ikke fikses med EQ. Problemene skyldes som regel dårlig instrument, dårlig rom eller feilplassering av mikrofoner. Men EQ kan være vår beste venn bare du lærer deg bruken. Her er 8 frekvensområder du bør kunne

Få det til å låte balansert

Det er fort gjort å miste motet når man skal ta i bruk equalizere. Øret vårt kan registrere svingninger med frekvenser mellom 16Hz til i 20 000Hz (20kHz). Å vite hvor man skal legge på og trekke av kommer med trening og erfaring. Mange tror nøkkelen ligger i bassområdet, men ofte er det i det viktige mellomtoneområde du har mest å hente.

Det er ikke bare å legge på en mengde rundt 100Hz å tenke at nå låter det fett – du må tenke helhetlig og få alle frekvensområdene til å spille sammen og ikke slåss mot hverandre.

I tette moderne mikser har hvert instrument sin lille plass og det innbefatter mye manipulering av frekvenser. Derfor er det viktig å vite hvilke instrumenter som ligger i de forskjellige frekvensområdene, men også hvilke frekvenser de forskjellige instrumenter dekker. Og da holder det ikke bare å snakke om bass, mellomtone og diskant.

Det er ikke bare å legge på en mengde rundt 100Hz å tenke at nå låter det fett – du må tenke helhetlig og få alle frekvensområdene til å spille sammen og ikke slåss mot hverandre.

Her er noen viktige frekvensområder 

50-100Hz

  • Dette området gir bassinstrumenter fylde
  • Gir fedme i basstrommer og tyngde i bassgitarer
  • For mye og det låter flabbete
  • For lite og miksen mangler tyngde

100-200Hz

  • Dette området tilfører varme
  • Gir punch i skarptromme
  • For mye og det blir fort ullent
  • For lite gjør at det kan låte kaldt

200-400Hz

  • Viktig område som gir varme i pianoer, gitarer og vokal
  • Blir fort tjukt og gjørmete i dette området pga proximity effekten
  • Fjerner du her tar du fort vekk viktig «mat» og det kan låte tynt

 400-600Hz

  • «Pappkartong» området
  • Her ligger mye rom lyd
  • Ta vekk og du får mer punch i basstromma
  • Hjelper å fjerne her på tammer og overheadmikker

600-1000Hz

  • Vanskelig området
  • Her ligger mye av tonen i instrumenter og vokal
  • For mye og det låter hult og honky
  • For lite og instrumenter låter unaturlig

2-5kHz

  • Presence området hvor øret er mest følsomt
  • Tilfører attack på alt
  • For mye er smertefullt
  • For lite gjør at at f eks vokal kan forsvinne

5-10kHz

  • Åpner opp og gjør ting klarere
  • Kan være fint område og åpne trommene i
  • For mye og det låt stygt
  • For lite og det vil låte ullent

Over 10kHz

  • Tilfører luftighet
  • For mye og det låter kunstig og lite musikalsk
  • For lite låter det fort kjedelig

Oppsummert

Å vite hvordan du jobber med EQ er helt avgjørende i dagens musikkproduksjon. Men, for all del ikke fall for fristelsen og tro at en EQ kan få ting til å låte riktig og redde deg i enhver situsjon – i mange tilfelle kan den dessverre ikke det.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

w

Kobler til %s