8 av de vanligste miksefeilene

Posted on Updated on

Som masteringtekniker har jeg hørt en bra slump med mikser opp igjennom åra. Mange veldig bra og mange ikke fullt så bra. Selv om vi i 2017 kan mikse med omtrent hva det måtte være av utstyr, er det dessverre mange av de samme feilene som fortsatt dukker opp. Her er 8 av de vanligste.

1. Det er for mye bass og basstromme

En riktig klassiker og kanskje den største miksefeilen vi gjør. Og dette gjelder ikke bare nybegynnere. Dette skjer fordi miksene ofte blir gjort på små monitorer i rom som er dårlig akustisk behandlede og som sliter med å gjengi bass korrekt. Hvis du i tillegg glemmer å bruke referanser havner du fort i trøbbel. Resultatet er at det låter udefinert og ukontrollert i bunn.

Tips – Få på plass referanser og sjekk miksen din mot låter du kjenner og liker. Jeg anbefaler at du bruker en ‘spektrum-analysator’ og for meg er denne plugin en skikkelig ‘lifesaver‘!

2. Vokalen ‘sitter’ ikke i miksen

Jeg nevnte det i denne artikkelsen om livelyd at vokalen er og blir det viktigste i en miks. Blir noen ord borte her og noen der, mister folk fort interessen. Er vokalen for høy mister du trøkk i kompet. Rykk tilbake til start og fiks!

Tips – Det hjelper å bruke kompresjon, men det er sjeldent nok alene – lær deg å bruke automasjon.

3. Du bruker ikke en de-esser

Mikrofoner er sensitive for s-lyder og i jakten på ‘rett i trynet’ vokallyd har vi plassert vokalisten for nærme mikken og i tillegg feier vi på med masse EQ i toppen. Tjohei hvor det går. Resultatet er sibilanter (s-lyder) som forvrenger som du må gjøre noe med. I kampen for å dempe disse artefaktene bør du bruke en de-esser

4. Miksen låter for tjukt

Det er vanskelig å balansere en miks i nedre mellomtone/øvre bass. Det er lett at det klogger seg her med synther, pads, tjukke gitarer, rhodes, piano osv. Hent frem og bruk high pass filtere

TipsPersonlig synes jeg det er enklere å få et bra sluttresultat hvis miksen er (litt) for tjukk enn for tynn. Vi har snakket om dette før – det er avgjørende at instrumenter og vokal henger sammen. Altså at pianoet og stemmen føles like ‘tjukke’ og at du unngår tjukt piano og tynn vokal. Da henger ikke miksen sammen og du får trøbbel i masteringen.

5. Miksen låter for tynt

Det meste låter bedre med EQ, spesielt i solo. En av de store fristelsene er å legg på i toppen. Men, bruker du samme EQ-kurve på alt vil du ende opp med en miks med en haug med spor som låter fint hver for seg, men som sloss mot hverandre i miksen.

Tips – En måte å unngå dette på er å unngå solo-knappen når du skrur EQ.

mixer

6. Du bruker for mange plugins

Nå er det vel ikke sånn at folk hører at du bruker for mange plugins. I det store å hele gir folk flest f… i hva slags plugins og utstyr du bruker. Det er sluttresultatet som teller, ikke sant? Likevel – å bruke for mange plugins er en av de vanligste miksefeilene vi gjør.

Mye av plugin-helvete kan løses hvis du bruker tid på å få det til å låte bra når du spiller inn. Jo nærmere du er sluttresultatet i innspillingen, jo mindre trenger du av prosessering for at det skal låte bra.

Tips – Gode kompressorer og andre plugger er billige å få tak i nå. Det er dessuten enkelt å skru seg bort. Dessverre hører jeg ofte at transientene blir most sønder og sammen både på enkeltspor, men også på hele mikser. Sjekk denne artikkelen i bruken av kompressor.

7. Du bruker feil reverb/romklang

Romklang kan lime sammen spor i en miks, forlenge lyden på et instrument og simulere et akustisk miljø. Et fantastisk hjelpemiddel. For at du skal lykkes i bruken av romklang er det viktige å unngå at klangen låter helt annerledes enn det du ønsker. Mange nybegynnere feiler her. Det er ikke uvanlig at elevene mine finner standardklangen i Pro Tools – D Verb – og bruker Hall med altfor lang lengde og for mye mengde. 4 sekunders etterklang fungerer sjelden på en kjapp rockelåt for å si det sånn.

Tips – kjøp en kvaltetsklang og eksperimenter med lengder. Reverbs med god kvalitet blander lyder bedre, låter mer naturlig og gir miksen bedre lyd.

8. Deler av miksen kollapser i mono

Skal du bruke mer enn en mikrofon når du tar opp noe, bør du forstå prinsippene rundt faseproblemer. Spiller du inn ett eller flere instrumenter og er unøyaktig med plasseringen av mikrofonene, kan lyden forsvinne når miksen blir avspilt i mono. Du har fasefeil.

Tips – Jeg blir skeptisk når jeg hører ting som låter ultrabredt. Er det motfase ute og går, får jeg følelsen av at noen holder en støvsugerslange foran begge ørene mine. Lytt etter ting som virker som om de kommer fra utsiden av monitorene eller om bassen er udefinert og ikke kommer fra midten. Derfor – sjekk alltid miksene dine i mono

Oppsummert

Hallo 2017! Nytt år med nye muligheter og forhåpentligvis mange nye (fantastiske) mikser. Som du sikkert har erfart, det er nok av hindere du skal over for å få en bra miks. For noen år siden fortalte en dyktig produsent meg at det å lære seg å mikse er som å klatre i en stige. Vel – jeg håper du kommer et lite stykke videre oppover stigen med denne artikkelen:)

Toppfoto – Abbey Road Studios TG12345 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.