Hva er parallell komprimering?

Posted on

parallell_1Her er en teknikk som høres skikkelig high-tech ut og som benyttes av mange kjente produsenter. Kjært barn har mange navn – den går under begrepene ‘The New York Compression Trick’ og ‘In Your Face Compression Sound’, men teknikken er også kjent som parallell komprimering.

Komprimering

Overdreven bruk av kompressor og ikke minst heavy bruk av limitere har fått skylda for mye de siste åra. I alt fra sønderknuste vokaler til mikser som er pusha altfor høyt er det bruken av disse to verktøyene som er de skyldige.

Grunnen til det, tror jeg, er enkel. Mange sliter med å forstå bruken av disse dynamikkverktøyene. Det er vel knapt noe som kan ødelegge en miks kjappere enn en feil innstilt kompressor eller limiter.

Selv om vi nå (forhåpentligvis) går inn i en fase hvor overlimiterte mikser med forvrengning kanskje blir en saga blott, står jeg fast ved at begge verktøyene er en viktig del av musikkproduksjon og kan foredle og bringe frem det beste i mange mikser. Det handler bare om å bruke verktøyene riktig.

Downward compression

Komprimering handler om å begrense dynamikken i et lydsignal. De aller fleste kompressorer jobber med ‘downward compression’ som betyr at de kraftigste signalene blir dempet. Dvs – signaler under Threshold forblir uendret, mens de over blir dempet med en mengde som du angir med Ratio kompressoren.

Med vanlig ‘downward compression’ kan du ende opp med et knust og livløst. En metode som kan anbefales er derfor ‘parallell komprimering’. Du har sikkert hørt mikser der vokalen låter «in your face», men likevel låter den naturlig og langt fra squasha. Topp produsenter som Andrew Scheps, Michael Brauer med flere sverger til denne teknikken.

Hva er parallell komprimering?

Parallell komprimering – eller ‘The New York Compression Trick’ – er en teknikk som brukes når du mikser og som du lager ved å duplisere et lydspor, komprimere dette sporet heavy og så mikse det inn igjen sammen med original sporet. For de som vet hvordan Photoshop funker, er dette litt av det samme som å jobbe med ‘layers’ der.

Benytter du parallell komprimering jobber du med ‘upward compression’ – dvs de laveste signalen blir pushet opp mens de høyeste signalen forblir uendret.

De store forelene med dette trikset er –

  • Det uprosseserte sporet (originalen) beholder dynamikken
  • Det komprimerte sporet tilfører pønsj
  • Du bevarer transientene i de høyste delene av miksen
  • Du får dratt opp nivåene på de laveste signalene

Litt historie

I følge Wikipedia er det i 1965 vi første gang får høre om parallell prosessering. Det ble først brukt i en intern krets i en Dolby A Noise Reduction enhet. Disse ble brukt på analoge båndopptakere for å fjerne sus.

I oktober 1977 ble prosessen forklart av Mike Bevelle i en artikkel i Studio Sound Magazine om ‘Compressors and Limiters’. Han kalte det da for ‘Side-Chain compression’, men det er jo navnet på en annen teknikk og senere var det ikke ukjente Bob Katz som nailet uttrykk parallel compression og han har beskrevet prosessen som «upward compression» og senere har ulike teknikere i New York kastet seg over denne teknikken. Derav – ‘The New York Compression Trick’.

New York baserte Michael Brauer er kjent for å benytte teknikken og skal visstnok bruke fem parallell kompressorer som blir blandet etter smak for å oppnå vokallyden til artister som The Rolling Stones, Aerosmith og Coldplay.

Sånn bruker du parallell komprimering

  • Dupliser sporet du ønsker å parallell komprimere
  • Sett en kompressor på det dupliserte sporet
  • Juster threshold, ratio, attack, release og makeup gain
  • Miks inn det dupliserte sporet sammen med original sporet

Voila – vanskeligere er det ikke. Husk at hele poenget er at det komprimerte signalet bør komprimeres ganske heavy. Minimum -10db med GR (gain reduction). Mange kjører det så hardt som -20dB GR. Her er vel svaret test selv.

Hvorfor bruke parallell komprimering?

Det er mange fordeler med å bruke parallell komprimering i stedet som en insert. Her er noen av dem:

  • Du ivaretar den totale dynamikken bedre
  • Du unngår åpenbar «pumping»
  • Du ivaretar transientene bedre

«Med parallell komprimering ivaretar du transientene bedre»

Fordeler med parallell komprimering

Vanlig komprimering dvs komprimering der du bruker en kompressor som insert på et spor – har en stor svakhet. Du drar ikke bare opp de svake signalene, du demper også de sterkeste signalene. Resultatet er at du får et jevnere lydspor med et høyere gjennomsnittsnivå, men dessverre drar man ofte på for mye og lydsignalet klemmes ihjel.

Jeg har flere ganger advart mot å bruke for mye og feil bruk av kompressor, bl a i denne artikkelen.

Med parallell komprimering øker du volumet på signalet samtidig som du ivertar dynamikken bedre ved at du kun bruker upward compression – du squasher ikke toppene på samme måte.

Brukt på masteren er det en fantastisk måte å heve gjennomsnittsvolumet på miksen uten at du må klemme ihjel peakene.

Hva med kompressorer som har egen ‘MIX’ knapp?

Med parallell komprimering kan du bruke hvilken kompressor det måtte være, men den som oftest er benyttet er UA 1176. Det er en rask kompressor som låter tøft hvis du klarer å justere den på plass. Men – det er en eldre kompressor og den mangler noe flere nyere kompressorer har – nemlig en egen ‘MIX’ knapp eller en Dry/Wet knapp som gjør at du kan blende inn mengde med det komprimerete signalet.

I videoen over (fra 2:30) hentet fra denne testen, viser jeg deg en moderne utgave av 1176 og hvordan du med mix (dry/wet) knappen slipper å jobbe med et duplisert spor. Andre kompressorer som har denne muligheten er bl a denne fra Slate Digital

Grammy vinner Andrew Scheps (Adele, Red Hot Chili Peppers, Metallica) har fått laget en egen plugin hos Waves som heter Scheps Parallel Particles og her er det parallell prosessering for alle penga

Varsku her!

Til nå har jeg nevnt alt det postive denne teknikken kan gjøre hvis den blir rigget korrekt. Men, (det er alltid et men), en av de store fallgrubene denne teknikken er faseproblemer. 

Å duplisere et spor kan du gjøre i enhver DAW. Problemet er at med hver plugin du legger på et spor (insert) får du en delay – en forsinkelse – tiden det tar lydignalet å gå igjennom denne pluggen. Det er ekstremt viktig å sjekke om programmet du bruker har en muklighet til å kompensere for denne tidsforskjellen. Og heldigvis – de aller fleste programmer fikser dette i dag. Dette er ekstremt viktig for en tidforskyvelse på bare et sample er nok til å ødelegge hele oppsettet med parallell komprimering.

Let etter ‘automatic delay compensation’ – du finner det som regel i Audio Preferences som i Logic X, eller under Options i Pro Tools.

Oppsummert

Parallell komprimering er en morsom teknikk for den kreative teknikeren. Selv om ‘The Loudness War’ er i ferd med å roe seg, betyr det ikke at du ikke ønsker å få hevet gjennomsnittsvolumet på et spor eller en miks uten at peakene knuses. Parallell komprimering kan benyttes på vokalspor, instrumentspor, busser og på selve masteren. Det er ikke bare et kult triks som bevarer de viktige transientene og mer av den dyrbare dynamikken – den kan gi deg ‘rett i trynet lyden’‘ The In Your Face Compression Sound’ også!

 

Kilder: Wikipedia.

2 thoughts on “Hva er parallell komprimering?

    ÅgeE said:
    1. februar 2018, kl. 12:33

    Takk for tipset om Scheps plugin. Testet den. Helt fantastisk hvor mye bra man får ut av den, og lett var det også.

      Mikkel Schille responded:
      1. februar 2018, kl. 14:52

      Kult at du hadde nytte av tipset Åge:)

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.