Dagens tips #46 – Sånn komprimerer du kicken

Posted on Updated on

Kicken er ofte fundmentet i en låt og pulsen som driver låta fremover. For å få en konsistent feit lyd, trenger du å komprimere den. Her er noen tips.

Bør jeg komprimere kicken?

Uansett om du har spilt inn kicken live, erstattet den med samples eller programert den – kicken bør komprismeres. Selvfølgelig avhengig av musikkstilen, men 2-3dB gain reduction (GR) vil gi deg en jevnere lyd. Og nettopp jevn og konsistent lyd er kjempeviktig i dagens lydbilde. Selv om du har verdens stødigste trommis, som spiller jevnt og fint, vil du vinne på å komrimere noe.

Hvordan komprimere for å få punch?

Nøkkelen til å få punch er innstillingene på kompressoren. Mange liker ikke at kompressorer fjerner bass/subbass, men ved å justere attack og release riktig vil du få en jevn og stødig kick. Ofte kan 1-2 dB med de rette innstillingene være nok.

Ønsker du punch er det viktig at transientene slipper igjennom. Hvis du får en flat og livløs kick, har du trolig for kjapp attack-tid. Kompressoren klabber ned transientene. Med saktere attack-tid, slipper transientene igjennom før kompressoren starter komprimeringen, noe som fremhever punch.

Attack og release tider

Jobber du med EDM, rock, metal er ofte ønsket å få en kick med masse punch som kommer igjennom i miksen. Da bruker jeg en medium slow attack tid – typisk 10ms – 30ms

Men, noen ganger er det for mye punch – for mye attack. Da bruker jeg ofte kompressorer med ultra kjapp attack tid – typ 1176 som Waves CLA76, Purple Audio MC76 eller Arturia Comp FET-76

Release-tiden bør være rimelig kjapp. Et greit utgangspunkt er 100ms, men ofte ender jeg på langt kjappere enn det – ofte rundt 30ms. Har den ikke mulighet for justering kanm du sette den til Fast.

Det viktige er at kompressoren har sluppet opp før neste slag. Men, husk også at for rask release-tid kan gi forvrengning.

Har du en litt tynn kick kan lengre release-tid gi deg en fyldigere smoothere lyd, men sjekk at meteret går tilbake til 0 før neste slag. (Så nærme som mulig i hverfall)

Ratio

Ratio er hvor mye kompresjon som tilføres. (Les mer om kompressorinstillinger her.)

Her synes jeg ratio på 4:1 er et greit utgangspunkt, dvs 4 dB onn gir 1 dB ut. Noen ganger kan det være behov for hardere skyts, med høyere ratio som 5:1 eller 6:1, rett og slett for å få den til å sitte i miksen, som vi sier. Bruk øra, ikke bare se på meteret.

Hvor mye Gain Reduction (GR)?

Et nesten umulig spørsmål å svare på, men skal prøve å gi noen eksempler. Har du en jevn kick er ofte 1-2 dB nok, men har du spilt inn med en ekstremt dynamisk trommis, må du ofte klabbe til med en ratio på 6:1 kanskje til og med 8:1 og en GR på 5-6dB.

Alternativt – erstatt den originale med et sample via en drum replacer som Slate Trigger, som ikke trenger så mye komprimering.

I Hip Hop og EDM komprimerer mange opp mot 10dB, men personlig mener jeg at ved å bruke et riktig kick-sample, som ligger riktig i volum, så er det ikke behov for så mye gain reduction.

Parallell komprimering

En teknikk som er smart å lære seg er parallell komprimering. Det er en grei måte å unngå å overkomprimere på og beholde attack og dynamikk og unngå flat overkomprimert lyd.

Det du gjør er å kopiere kick sporet sånn at du har to like spor. På det kopierte sporet legger du en kompressor som komprimerer livskiten – sånn ca 10-15db gain reduction med en kjapp attack tid og kjapp release-tid. Så blander du inn lyden av dette sporet med originalen. Det kan gi deg en overfet kick med masse punch men med attack og dynamikk fra originalen.

Denne teknikken brukes ofte på kick, skarp, vokal og gitarer. Check it out!

Dry/Wet eller Mix

Mange kompressorer har også muligheten for å gjøre parallellkomprimering med Dry/Wet eller en egen Mix pot. Samme prinsippet her. Et vanlig triks er å stappe på mye kompresjon for så å gå ned til 50% mengde sånn at du blander det komprimerte med originalsignalet.

Favorittkompressor til kick

Det finnes flere kompressorer som er egnet, personlig er jeg glad i API 2500. Har brukt Waves varianten en del, men den nye fra Lindell Audio – SBC – låter fantastisk og er helt rå på trommekomprimering.

Mange liker å bruke SSL som er litt tøffere, men punchy som rakkeren. MIn SSL favoritt er – 9000 J

Oppsummert

Det er vanskelig å gi generelle råd, men håper du har fått litt inspirasjon her. Selv er jeg ikke fan av superkomprimerte basstrommer, jeg bruker tid på finne riktig nivå, bevare transientene og komprimere den (lett) på plass. Mye avhenger av bass-sporet som brukes i låta.

Ønsker du tips om hvordan du eq-er kick-en, kan du lese mer her. Et annet tips jeg anbefaler du tar en titt på er – hva kommer først, eq eller kompressor? Begge sakene kan gi deg tips om hvordan du får en kick du blir fornøyd med!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..