Slik ‘timer’ du romklangen til låta

Posted on Updated on

Okey – jeg regner med at de fleste vet hva en romklang er nå, men visste du at de proffe ikke bare ‘timer’ delay men også romklang til låta? I denne artikkelen viser jeg deg hvordan.

Timing er alt

Er du usikker på hva romklang er, les denne og denne artikkelen – det burde få deg opp på beina.

En av hemmelighetene til profesjonelle låtmakere er altså å ‘time’ romklangen til låta. Musikk handler til stor del om ‘timing’ og du har sikkert fått med deg at bruker du delay bør den være i ‘time’. Dvs hvert påfølgende ekko bør komme i takt med rytmen i låta. 

Men – det er en stor fordel at også romklangen er ‘timet’ og puster med låta.

Gang på gang opplever jeg at elevene mine henter frem D-Verb-en i Pro Tools og bruker standard settingen på 4.0 sekunder og ‘gønner’ på. Det oser amatør lang vei. Les videre så skal jeg forklare deg hvordan du unngår det.

reverb
Verdens største spring reverb.

Hva betyr det å ‘time’ romklangen?

Med å ‘time’ romklangen til låta mener jeg å få klangen til passe til tempoet i låta du jobber med. Altså få den til å jobbe med og puste med låta.

Og da mener jeg både selve decay tiden – hvor lang selve ETTERklangen er og pre-delayen – dvs hvor lang tid det tar FØR du hører romklangen.

Når det kommer til reverb er følgende helt avgjørende for sluttresultatet –

  • Hva slags type klang du har valgt – Hall/Room/Chamber/Plate
  • Justering av decay time (lengde) og
  • Justering av pre-delay (tiden fra original lyden til du hører klangen)

Sånn gjør du det

For å kunne finne riktig tempo på både romklang og delay må vi lære oss å regne litt.

Dette er svært så enkelt hvis du bruker en delay i en DAW. Alle software i dag regner ut delayen selv – i antall millisekunder utifra tempoet du har satt. Greit når du bruker delay, men ikke fullt så enkelt når det kommer til romklang.

Hvordan du finner decay-time og pre-delay til reverb kan du lese om her –

Det kan hjelpe med en kalkulator

Decay Time – lengden på klangen

Hvis du skal ‘time’ klangen til låta – la oss begynne med lengden – decay time

  • Sett skarptromma og klang-retur i SOLO (eller bruk SOLO SAFE) 
  • Du skal altså bare lytte til skarp og klang-retur
  • Juster lengden (decay time) sånn at klangen er borte når neste skarpeslag kommer
  • Skru opp klang-retur hvis du ikke hører romklangen godt nok
  • Meningen her er at klangen puster med låta

Dette er altså en fin og enkel metode til å ‘time’ klangen til låta på. Men – vi kan ta det et skritt videre

Pre-delay

Pre-delay er et parameter du finner på romklanger og refererer til tiden det tar fra det originale (tørre) lyden til du først hører klangen (ofte en blanding av early-reflections og halen på klangen)

Ved å bruke litt tid på å justere pre-delayen kan du oppnå betydelig bedring i tydeligheten i miksen din. La oss tenke oss at du bruker pre-delay på vokal –

Det som skjer når du bruker pre-delay er at du forskyver selve klangen ørlite med det resultat at vokalen blir tydeligere og mer ‘in your face’. Personlig mener jeg du oppnår best resultat hvis pre-delayen er ‘timet’ til sangen.

Ved at du forskyver selve klangen ørlite med pre-delay oppnår du at vokalen blir tydeligere og mer ‘in your face’

Sånn regner du ut pre-delay

Når vi snakker tempo snakker vi om BPM – Beats Per Minute. Et mye brukt tempo er 120BPM – altså 120 slag i minuttet. For å finne riktig ‘timing’delay og romklang forholder vi oss til millisekunder – ms.

Ett sekund = 1000ms og ett minutt er 60sek*1000ms = 60.000 millisekunder.

For å finne antall millisekunder tar du 60.000 og deler med tempoet på sangen din.

La oss holde oss til 120BPM. 60.000ms/120BPM= 500ms.

500 millisekunder er en 1/4 note. Halverer du til 250 ms får du 1/8 dels note og halverer du enda en gang til 125 ms får du 16 deler. Dobler du til 1000 ms får du en halv note.

1/4 note = 500 ms
1/8 note = 250 ms
1/16 note = 125 ms
1/32 note = 62.5 ms
1/64 note = 31.25 ms

1/128 note = 15.62 ms

Skulle jeg testet ut pre-delay i dette tilfellet, ville jeg i første omgang sjekket 15ms, 31ms, 62ms og 125 millisekunder. Her er det bare å teste hva du liker best!

Oppsummert

Å ‘time’ klangen til pulsen i sangen er viktig fordi det får miksen din til å låte mer ferdig og med det mer profft. Musikk handler om timing så dette gjelder ikke bare for romklang og delay, men også for modulasjonseffekter som chorus og flanger og ikke minst for kompressor. Lær deg å regne ut og test, test, test. Dette er ikke så vanskelig som det høres ut – heldigvis:)

PS! Det finnes sider på nettet som gjør omregning av tempo til BPM. Følg denne linken

2 thoughts on “Slik ‘timer’ du romklangen til låta

    Dan Tore Stensland said:
    6. mars 2017, kl. 10:12

    Flott side! Mye å lære for en 44 år gammel amatør 🙂
    Vil bare tipse om at det finnes en app på Android som regner ut delay time. Kan også tappe tempo. Appen heter Delay Calculator

      Mikkel Schille responded:
      6. mars 2017, kl. 10:13

      Hyggelig å høre Dan Tore og takk for tipset:-)

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.