Romklang for nybegynnere

Posted on Updated on

Romklang har blitt en stor del av moderne musikkproduksjon. Vi kan simulere små rom som bad og garasjer og større rom som konserthaller, kirker og tunneler. Selv om romklang er en av de mest brukte effektene vi har, får jeg ofte spørsmål om alt fra hvordan romklang settes opp, hvilken type som bør benyttes og ikke minst hvordan du får effekten til å smelte sammen med originallyden. Her er Romklang Del 1

Hva er romklang?

Når vi hører naturlig lyd rundt oss er vi i en akustisk setting. Vi lever i en verden av direkte og reflektert lyd. Spiller du f eks piano hjemme i stua, hører du ikke bare pianolyden – du hører også selve rommet.

Det er fordi lydbølgene fra pianoet reflekteres fra veggene, gulvet og taket. Siden disse lydbølgene går gjennom luft når de ørene litt senere enn direktelyden fra pianoet. Denne reflekterte lyden er veldig kompleks og er det vi kaller romklang, etterklang eller reverb.

Hvorfor trenger jeg å legge på romklang?

Det er veldig vanskelig å finne steder og å bygge lydstudioer med god nok akustikk og god romfølelse. Selv på de beste innspillingene av klassisk musikk «jukses» det og kunstig klang blir lagt på i etterkant. Rett og slett fordi det er vanskelig å finne steder som har lang og behagelig nok klang. Dessuten – vi skal heller ikke glemme at de beste digitale romklangene på markedet låter veldig veldig bra.

BerlinerPhilharmonie3
Et besøk i Berliner Philharmonien anbefales

Selv har jeg besøkt mange av de beste konsertsalene i Europa og det er store forskjeller. Best liker jeg Berliner Philharmonien som låter helt annerledes enn f eks Barbican Hall og Royal Albert Hall i London.

Brukt i lydstudioer

Lydstudioer er som regel dempet og har lite etterklang – mer en atmosfære eller ambience som vi sier. Enkelte studioer er riktignok delt inn i to soner – en sone med god demping og en med mer reflektert lydgjengivelse.

Med kunstig klang kan vi endre følelsen av rom dramatisk i etterkant av innspilling. Dette gjør det enklere, mer kontrollert og selvfølgelig billigere enn å måtte lete opp steder som har etterklangen du ønsker.

I mange lydstudioer spilles ikke all musikken inn samtidig. Det blir gjort pålegg, det vi kaller overdubbing. Da er det fint å kunne tilføre romklang for å skape en illusjon av helhet. Ved å rute instrumentene gjennom en reverb limes de sammen som om de var spilt inn i samme rom samtidig

Litt historie

Siden tidenes morgen har mennesket hatt behov for å bli hørt. Dette har ført til at vi har oppført mange praktbygg til formålet.  Vi har bygget amfier som forsterket og forbedret lyden i romertiden og komponistene som skrev middelaldermusikk og renessansemusikk baserte mye av den på den komplekse etterklangen som fantes i datidens kirker og katedraler.

Operahus og konsertsaler bygget på 1700 og 1800 tallet ble også bygget med tanke på å reflektere og forbedre lyden fra scenen. Bygninger som dette har i ettertid ofte blitt valgt som innspillingssteder pga sin flotte lyd og rike etterklang.

Sir George Martins Air Studios, Lyndhurst Hall er et godt eksempel på nettopp det. Dette var opprinnelig en kirke som ble oppført i 1880 ombygget tidlig på 1990 tallet og er nå regnet som et av de 5 beste stedene i verden hvor du kan spille inn musikk.

Studio-A-Capitol-RecordsDa vi tok i bruk innspillingsstudioer rundt 1930 økte behovet for å gjenskape etterklang. Abbey Road Studios var et av de første studioene i verden som ble bygget spesielt til dette og her finnes et eget echo chamber. Her ble romklang skapt elektronisk og mekanisk. Andre kjente studioer som har spesialrom til dette er Capitol Studios i Los Angeles. Her ble det bygget underjordiske bunkere designet av ikke ukjente Les Paul.

Etterklangstiden her kan være helt opp til 5 sekunder. Du kan høre den på klassikeren til The Beach Boys – «Good Vibrations»

Mange hadde ikke så fantastiske muligheter og det er ikke få toaletter, baderom og korridorer teknikere og musikere har rigget opp utstyr i for å fange romklangen. Metoden er veldig enkel. Du setter opp en høyttaler og ut av den sender du det du ønsker å klanglegge og i andre enden av rommet plasserer du en mikrofon som tar opp lyden. Deretter blender du dette med originallyden og vips så har du laget din egen romklang. Dette trikset ble brukt på «L.A. Woman» albumet til The Doors

Oppsummert

Romklang er en av de mest brukte effektene vi har. Enkelte musikkstiler er helt avhengig av den. Først og fremst en effekt som kan lime intrumenter sammen og gi troverdighet. Men reverb kan også være et kreativt verktøy som kan gi masse inspirasjon og åpne opp nye muligheter.

Men, en liten advarsel er på sin plass. Som med alle andre effekter – overdreven bruk av reverb kan fort ødelegge en miks. Du kommer langt med litt av denne effekten. Bruker du for mye blir alt fort veldig grøtete og utydelig

Bruken av romklang endrer seg fra tiår til tiår spesielt innen pop og rock. Åttitallet hadde masse klang – nittitallet ble tørrere og på begynnelsen av dette århundret var mange mikser knusktørre. Da ble bruk av romklang sett på som litt harry omtrent på høyde med hvite tennissokker i sandaler. I neste artikkel skal vi se nærmere på de ulike typene av romklang vi har til rådighet.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.