Romklang – sjefen blant effektene

Posted on Updated on

Kjøper du software som Pro Tools, Logic, Cubase og Studio One følger det med et rikt utvalg av effekter. Av disse er romklang den aller viktigste effekten. Her er 5 grunner til at romklang er sjefen i verktøykassa –


Romklang/Reverb

Romklang, reverb, etterklang eller bare klang er en effekt som ofte benyttes innen musikkproduksjon. Romklang er en serie akustiske refleksjoner som oppstår i et rom når lyd blir skapt. Hvordan klangen er avhenger av rommets størrelse, form og hva rommet inneholder.

‘Romklang er en serie akustiske refleksjoner som oppstår i et rom når lyd blir skapt’

Viktig for sjanger og stilart

Mange mikser står og faller med romklang. Det finnes t.o.m. stilarter og sjangere som er helt avhengig av den – som svensktopp.

Hva hadde vel Christer Sjøgren vært uten romklangen? Eller trommene til Phil Collins uten 80-talls effekten ‘gated reverb’. Eller hva med de stoooore produksjonene til det tyske plateselskapet ECM?

Hvorfor legge på romklang?

Reverb blir ofte brukt for å gi oss mer bredde og dybde, men å bruke akkurat riktig mengde – uten å overdrive sånn at det låter gjørme – er faktisk en av de vanskeligere oppgavene å løse innen musikkproduksjon. For lite og du får artisten på nakken, for mye – og du får musikkanmelderne i Akersgata etter deg:)

Derfor – før du begynner å legge på lengde eller mengde kan det være greit å minne seg selv på hvorfor du trenger romklang i utgangspunktet. Her er 5 grunner til at romklang er sjefen i verktøykassa –

Bricasti
Bricasti M7 regnes som en av de fineste hardware reverbene på markedet

#1. Romklang flytter spor bakover i miksen

Mens panorering flytter lyd mellom høyre og venstre i stereo-spektrumet, kan romklang flytte lyden forfra og bakover i lydbildet. Den enkleste måten å forstå dette på er at du ser for deg en scene. Ønsker du å gi inntrykk av at gitaristen står bak vokalisten kan du tilføre romklang for å få denne litt bakover og inn i miksen. Legger du på enda mere romklang på trommene oppfatter du disse de bak gitaristen igjen osv.

#2. Romklang får det rett og slett til å låte bedre

En kvinne kan så absolutt være vakker uten sminke, men i de fleste tilfelle enda flottere med. På samme måte dekker romklang over ujevnheter og kan skape spenning i et ikke helt fullkomment spor. La oss heller ikke glemme hvor mye enklere det er å synge og spille inn i studio med en touch reverb.

#3. Romklang får det til å låte større

Alt som blir spilt inn i stereo låter større enn det som er spilt inn i mono fordi vi får med ambiensen eller romklangen. For å holde antall spor nede og ikke minst minske datamengde spiller vi inn i det meste i mono. Igjen for å gjøre et spor mer spennende blander vi signalet med litt romklang i miksen fordi det får får det hele til å låte litt større. Å legge på en kort klang på inntil 1 sekund vil definitivt gjøre et spor større.

#4. Romklang får det til å låte som om alt er spilt inn i samme rom

Noen ganger spiller man inn instrumenter og vokal i et akustisk miljø som er feil i forhold til låta. Du har spilt inn i et lite studio, men vil at sluttmiksen skal låte som en flott konsertsal eller du ønsker å etterligne klangen i en kirke. Reverb hjelper deg med å gjenskape alle disse akustiske miljøene.

Et enda større poeng er at mange med hjemmestudio spiller inn ett og ett instrument av gangen. Alt spilles ikke inn på en gang – først legges trommene, deretter bassen så gitaren osv. Problemet er at vi sitter igjen med en haug med spor som låter tørt og som mangler energien fra et større og bedre rom. Ved å rute instrumentene til en romklang kan vi få instrumentene til å ‘stå i samme rom’.

#5. Romklang får det til å låte mer naturlig

Når vi lytter til musikk live gir romklangen oss en følelse av dybde. Mengden sier noe om størrelsen på rommet og hvor langt unna vi er lydkilden. Du senser også avstanden mellom instrumentene – avstanden mellom musikerene.

Å spille inn lyd i et dødt studio er unaturlig og det gir derfor mening for ørene våre når vi legger på romklang i miksen.

Å spille inn lyd i et dødt studio er unaturlig og det gir derfor mening når vi legger på romklang i miksen

De fleste rom vi oppholder oss i har en viss etterklang. Selv om et knusktørt spor enkelte ganger kan være helt riktig, opplever nok de fleste at det er naturlig med litt klang.

Eksempel på bruk av romklang

Hozier ‘Take Me To Church’ er et ypperlig eksempel på bruk av klang. Her føles det ut som instrumentene står i samme rom og klangen gjør at miksen ‘limes’ sammen til en helhet. Enjoy!

Oppsummert

Romklang er den viktigste effekten i verktøykassa og derfor kan det lønne seg å bruke litt penger på en god reverb. Det vil du få igjen for på sikt. Mange DAW-er kommer med helt ok effekter, men å investere i en litt mer plysj-variant er ikke bortkastet. Det kan ta miksene dine et skritt videre. Personlig er jeg stor fan av Waves EMT 140 emulering – Abbey Road Reverb Plates. Bøtter og lass med både karakter og sjarm:)

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.