Test – M-Audio BX6 Carbon studiomonitorer

Posted on Updated on

Opp i gjennom årene har jeg jobbet på mange forskjellige studiomonitorer fra merker som Quested, Tannoy, Adam, JBL, Genelec, DynAudio, Eve Audio, Bowers & Wilkins og PMC. Passive og aktive monitorer i den dyrere enden av skalaen. Denne gang var jeg interesser i finne ut av hva du får når du legger drøye 3.000.- kroner på bordet. Her kan du lese mine inntrykk av M-Audio BX6 Carbon studiomonitorene

Å finne gode studiomonitorer er slettes ikke enkelt. Spesielt ikke med et begrenset budsjett. BX Carbon serien til M-Audio er slettes ikke ny (lansert på NAMM i 2014), men dette er monitorer som passer budsjettet til mange musikere og hjemmestudioeiere. La oss se nærmere på hva du får

BX6 Carbon – litt teknisk

BX6’ern er en nedskalert versjon av den større BX8 med samme analoge klasse‑AB forsterkereforsterkerpakka  på 130W. 2 veis monitorer med 1,25″ softdome diskantelement og et 6″ Kevlar element. Kevlar tåler mer, er lettere og har bedre transient respons enn tilsvarende pappelementer noe som skal gi tightere bass.

BX6 er bi-ampet med en 70W forsterker til å drive bassen og en 60W forsterker til diskantelementet. Delefrekvensen er 2.5kHz. Den klarer å gjengi lydbildet mellom 45Hz og 22kHz. Akkurat det er meget respektabelt for en såpass liten monitor og er mer enn nok i mindre rom. BX6 Carbon måler (høyde, bredde, dybde) 318mm x 213mm x 249mm  og veier 7.5 kg ifølge M-Audio. Monitorene er beregnet på å stå oppreist, så det finnes ingen høyre eller venstre variant. Prisen er satt til veill 1.599.- pr. stk. og det kan ikke sies annet enn å være billig.

BX Carbon serien har magnestisk skjerming, limitrering av utgangsnivå, de er beskyttet mot overoppheting og mot smell når du skrur av/på. De har et subsonisk filter og du har mulighet til å velge mellom 115V/50Hz og 230V/60Hz. På fronten sitter en liten blå LED lampe som ikke bare viser om den er av eller på. Den er montert inne i et hull og gir deg en pekepinn på om du sitter i «sweetspot» eller ikke. Smart.

Oppakking

Monitorene er pakket inn i doble esker noe som er bra og kabinettene er laget av MDF og kunne gjerne hatt et ekstra lag med lakk, men et sted må det spares. Knakk testen på kabinettet viser at det er ganske greit dempet, men dyrere monitorer er dødere. Det er ingen form for beskyttelse foran elementene, så her må du passe på  barnfingre og holde overnysjerrige kompiser unna.

BX6Carbon_back_media
M-Audio BX6 Carbon på baksiden

På baksiden finner du bassrefleksporten som betyr at du ikke bør sette monitoren for nærme bakvegg. Minst 20 cm unna. Du finner et Acoustic Space filter som gir deg 0dB, -2dB eller -4dB demping av bassfrekvensene under 200Hz. Dette er eneste justeringsmuligheten du har. Og det synes jeg er litt snaut fordi det hadde vært fint med samme mulighet med diskanten.

En annen ting jeg ikke liker er at volumknappen ikke har knepp. Det gjør det vanskelig å sette likt volum på monitorene. Til slutt tar jeg med at monitorene kan tilkobles med balansert og ubalansert signal. XLR og TRS jack.

Førsteinntrykk

Alle høyttalere som kommer nye rett ut av boksen trenger innpilling. Så også med disse. Førsteinntrykket er en  fin og varm bass, men diskant og øvre mellomtone låter uforløst. Typisk for høyttalere som ikke er ordentlig innspilt. Jeg setter derfor monitorene på moderat nivå og lar dem spille non-stop i 24 timer.

Hvordan låter det?

Monitorene låt bedre, men det var fortsatt noe uforløst i øvre mellomtone og diskant og først etter 48 timer hadde lyden satt seg ordentlig. Da monitorene var innspilt testet jeg dem med Acoustic Space filteret i flat posisjon (0dB) vinklet dem inn mot meg med diskanten i ørehøyde.

Bass og diskant

Det som møtte meg var et veldig åpent lydbilde med overraskende mye bass. Ikke la størrelsen lure deg –  her får du mye bass å jobbe med i miksen. Du høres at settet går så lavt som 45Hz. I mitt rom er det definitivt ikke behov for ekstra subwoofer.

Bassen er tung og overraskende dyp, men vær forsiktig med plassering nær vegg – det kan fort bli boomy.

BX6 er også en veldig åpen monitor med en litt hypa diskant. Lyden er transparent og det er lett og «se» igjennom miksene, men likevel vil jeg ikke si at diskanten er ultra oppløst. Vi snakker ikke high-end her. Diskanten er litt sånn Kina-aktig og kunne med fordel hatt mulighet til demping, gjerne 2dB.

M-Audio BX6 Carbon har mye bass og diskant som gjør at lydbildet er stort og detaljert.

Mellomtonen

Mitt største problem med BX6 er mellomtonen. Monitoren har en litt innsmigrende hengekøyekarakter som gjør dem ultrabehagelige å lytte på, men her mangler det litt kropp på både stemmer, akustiske pianoer og gitarer. Gjør du EDM tror jeg du vil elske dem, men på akustisk musikk blir det fort noe tamt og sjelløst.

Du hører det godt på den brilliante Emilie Nicolas låta «Nobody Told Me» fra albumet Like I’m A Warrior. Stemmen blir litt tynn og noe av magien i det åpne landskapet blir borte.

Oppsummert

Ingen høyttaler er perfekt, ei heller Bx6 Carbon. De låter littt «skrudd» siden de har en litt hypa topp og en noe dempet mellomtone, men likevel for drøye tre lapper får du utrolig mye monitor for penga. De er lette å jobbe på og har du et bra rom bør miksene kunne låte fint andre steder også.

BX6 Carbon må være det ideelle monitorsettet for hjemmestudioeiere med et trangt budsjett. Dette er monitorer du kan ha mye moro av i mange år.

Dette er utrolig mye monitorer for penga og må være det ideelle oppstartssettet til musikere og hjemmestudioeiere med et trangt budsjett.

Vi snakker ikke om et høyoppløst monitorsett i referanseklassen her, men et sett det er moro å jobbe på og som er såpass detaljerte at du enkelt skiller bra mikser fra dårlige. Er du i oppstartfasen og musiker med et trangt budsjett bør du definitivt vurdere disse.

Review 8:10.artx copy

+ Åpen og detaljert lyd

+ Overraskende mye og dyp bass

– Litt mye diskant uten justeringsmulighet

– Litt tilbaketrukket mellomtone

 

M-Audio BX6 Carbon

Norsk importør er Luthman

Pris 1.599.- stk

Specifications

  • Type: 2-way near-field studio reference monitors
  • LF Driver: 6-inch (153mm) Kevlar curved cone with high temperature voice coil and damped rubber surround. Magnetically shielded.
  • HF Driver: 1.25-inch (32mm) magnetically shielded natural silk dome
  • Frequency Response: 45 Hz – 22 kHz
  • Crossover Frequency: 2.5 kHz
  • LF Amplifier Power: 70 W
  • HF Amplifier Power: 60 W
  • Signal-to-Noise Ratio: 100 dB typical A-weighted
  • Input Impedance: 20 KO balanced, 10 KO unbalanced
  • Input Sensitivity: 85 mV pink noise input produces 90 dBA output SPL at 1 meter with volume control at maximum
  • Protection: RF interference, output current limiting, over temperature, turn on/off transient, subsonic filter, external mains fuse.
  • Indicator: Power on/off indicator on rear panel
  • Power Requirements: Factory-programmed for 115 V ~50/60 Hz, 230 V ~50/60 Hz, or 100 V ~50/60 Hz
  • Cabinet: Vinyl-laminated high-acoustic-efficiency MDF
  • Dimension (height x width x depth): 12.5”x 8.4” x 9.8” (318mm x 213mm x 249mm)
  • Weight (without packing): 16 lbs, 7.5 kg

2 thoughts on “Test – M-Audio BX6 Carbon studiomonitorer

    Erik K said:
    28. august 2015, kl. 13:15

    Tusen takk for en meget god review – much apprechiated!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.