Miksing – 10 huskeregler for panorering

Posted on Updated on

SchillesMixer1«Hvordan er det vanlig å panorere når man mikser? Hvilke regler er det som gjelder?»  Her ser jeg nærmere på panorering og går igjennom noen huskeregler du bør kunne.

Dette hører vi

Vi mennesker har et venstre og et høyre øre som gjør at vi oppfatter lydbølger i 360º. Lyd treffer oss fra venstre, høyre , foran, bak, ovenfra og nedenfra. Men viktigst – hjernen prosesserer inntrykkene fra hvert øre separat.

Bredde, høyde og dybde

Vi deler opp lydbildet i høyde, bredde og dybde. Hvis du tenker deg at volum og eq representerer det vertikale planet (høyden) i en miks så er panorering det horisontale planet (bredden).

Panoreringsknappen befinner seg som regel nederst på en mikser rett før selve volumfaderne. Du kan panorere en lydkilde til høyre, til venstre, i midten – L,R,C – og hvor du vil i mellom.

«Med panoreringsknappen kan vi skape separering, luftighet og klarhet i en miks»

To måter

I utgangspunktet er det to metoder som er vanlig å bruke panorering på i en miks. Du kan simulere perspektivet slik lytterne oppfattere det på en konsert eller ved å plassere elementer på en diskré og utfyllende måte der det er plass til dem i miksen.

Personlig synes jeg det er veldig greit å starte med å imitere hvordan et band er plassert når de spiller live. Hvor er trommisen?  Jo som regel i midten. Gitaristene står som oftest litt til høyre eller venstre og vokalisten står jo midt i. Men – det som er kult med musikkproduksjon er at regler er til for å brytes og etterhvert som man har etablert det trygge, kan man begynne å ta større sjanser.

Litt historie

Moderne stereo teknologi ble oppfunnet på 1930 tallet av Alan Blumlein. Han jobbet for britiske EMI og oppfant det han selv kalte «binaural sound» – det vi kaller stereo i dag. Blumlein tok faktisk patent på stereo plater, stereo filmer og til og med surround lyd!! I 1931 var han på kino med kona og irriterte seg over at lyden ikke fulgte med skuespillerne når de beveget seg rundt på filmlerretet. Han fortalte kona at han hadde funnet opp en metode som gjorde dette mulig. Blumlein var også med på å utvikle tv-apparatet og senere radaren.

I november 1957 lanserte det lille plateselskapet Audio Fidelity Records den første masseproduserte stereofoniske plata og i 1958 kom Koss med det første headsettet i stereo. men det var først utover på ’60 tallet stereo ble tatt i bruk for fullt på pop og rockskiver.

Men, det er viktig å skille mellom to ting her –  ekte stereoinnspillinger med to kanaler som henger sammen og dual mono eller juksestereo – som er to helt separate adskilte spor.  Utover ´60 tallet eksperimenterte mange med panorering og det dukket opp flere fiffige varianter. The Beatles la ofte bass i én kanal og vokal og trommer i en annen som i ettertid er noe spenstig. Etterhvert utviklet det seg måter å gjøre panorering på som vi i dag tar mer eller mindre for gitt.

Her er noen regler du kan følge:

1. Panorer alltid hovedvokal i midten

Dette er standard nå ganske enkelt fordi det er der du forventer at en vokalist skal være. Kan ikke huske sist jeg hørt en låt hvor vokalen lå til høyre eller venstre for midten. Sett panoreringsknappen til midt (C) og glem det. Men – har du en kunstnerisk grunn til å panne vokalen hit eller dit i løpet av en låt – funker selvfølgelig det.

2. Panorer alltid bass i midten

Det er velkjent at basstunge elementer bør ligge i midten av en miks. Ganske enkelt fordi du får mer trøkk plasserer du dem der. Igjen – har du kunstneriske grunner til å legge bassen ut til en av sidene i deler av låta kan det funke – men center er og blir safest med basstunge instrumenter.

3. Panorer basstromme og skarpe i midten

Samme her, maks punch når de ligger i midten.

4. Panorer ut individuelle trommemikker sånn at de stemmer overens med overhead mikrofonene

Ta utganspunkt i overhead mikkene dine og panorer hver enkelt tromme sånn at det stemmer. Bestem deg for om du vil ha trommene lagt ut fra trommisens  eller publikums perspektiv.

5. Har du to instrumenter som slåss i det samme frekvensområdet, panorer det ene til høyre og det andre til venstre

Har du to instrumenter som ligger i det samme frekvensområdet lønner det seg å panorere de i ut til hver sin side. For eksempel hvis har du to gitarer, en gitar og et piano. to keyboards osv

6. Panorer retur fra reverb hardt ut til venstre og høyre

En stereo return fra en reverb liker jeg i 9 av 10 tilfeller å kjøre hardt ut til høyre og venstre. Men, ofte kan det være kult å bruke mono klanger også. Effektfullt med tørt instrument på den ene siden og klangen på andre siden. Eller instrument og klang bare til en side. Eksperimenter:)

7. Panorer stereo mikrofonpar hardt ut til høyre og venstre

Har du satt opp et stereopar som er balansert og som skal dekke det som skjer på en scene, er det bare å panorere maks ut til venstre og høyre.

8. Ha jevn balanse i høyre og venstre kanal

En miks låter rart hvis den har ubalanse og er «tyngre» på den ene siden. Sjekk meterene dine og lytt, lytt, lytt.

9. Prøv forskjellig panning på forskjellige deler av låta.

Prøv forskjellig panorering på vers og refreng hvor du kliner til med maks widening/bredde på refrenget. Kan gjøre miksen mer interessant.

10. Etter at du har panorert, sjekk panorering og juster nivåene i headset

Det som låter fint i to høyttalere låter ikke alltid bra i headset eller øreproppene. Det kan fort bli for ekstremt. Det er ikke sånn å forstå at du ikke skal panorere hardt til høyre eller venstre, men kontrollsjekk hvordan det blir i headset. Når du har panorert endrer volumet seg. Lytt og justér.

Oppsummert

Å panorere utifra publikums perspektiv er en grei måte å starte en miks – men etterhvert kan en miks bli så fullpakket at instrumenter vil kollidere. Selv om gitaristen og pianistene står på samme siden på scena så kan denne metoden gjøre at de kræsjer og du får dårlig separasjon som resultat. Da er det greit å bruke den andre teknikken der du plasserer instrumentene der det er best plass til dem i lydbildet. I dette tilfellet på hver sin side. I moderne musikkproduksjoner er ofte miksene gjenlimet med instrumenter. De som er gode til å mikse klarer å plassere elementene og gi dem sin bitte lille plass i lydbildet.

Følger du reglene over går du etter boka og oppgåtte stier. Dette er er trygt og greit. Vil du derimot skille deg ut, bryt reglene:-) Det kan være det lille ekstra som gjør at folk blir oppmerksomme på deg og miksene dine.

«Uansett – får du orden på panoreringene vil du bli overrasket hvor godt hvert instrument kommer frem og hvor tydelige miksene dine blir«

Har du noen bra panoreringstips? Del gjerne.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.