Studiomonitorer – plasseringen teller

Posted on Updated on

I flere artikler her på bloggen kan du lese om viktigheten av at monitorene passer til rommet ditt og hvor viktig plasseringene kan være for sluttresultatet. I denne artikkelen kan du se hvordan det gikk da mastering-guru Bob Katz fikk hjem et par av de nye gigantiske Dynaudio M5P Evidence Mastering Monitorene.

Dynaudio M5P Evidence

Danske Dynaudio har lenge levert høyttalere i verdensklasse. Nylig introduserte de det kompromissløse settet M5P Evidence. Dette er en 5-veis passiv gulvstående modell, med en vekt på 115kg pr stk og med betegnelsen ‘farfield’ er den ment til å plasseres minst 3 meter unna lytteposisjon.

tweeter
Her finner du den berømte ESOTAR² soft-domen på 28mm

DDC

Dynaudio M5P Evidence monitorene har 4 x 7″ basselementer, 2 x 5″ midrange enheter, 2 x 28mm diskanter med delingsfrekvenser på 290 Hz, 480 Hz, 2.2 kHz and 8.5 kHz. Dette er den første monitoren med Dynaudio Directivity Control (DDC) et system som reduserer refleksjoner fra gulv og tak for å kunne levere en lyd full av detaljer til mastering-teknikere og andre profesjonelle lydteknikere. Frekvensområdet går fra 28Hz-25kHz.

Dette er super high-end og dette koster flesk fordi du i tillegg trenger to Bricasti Design M28 Monoblokker – det er i hvertfall det Dynaudio anbefaler.

m28_front_side
Bricasti M.28 – Dynaudio anbefaler et par sånne

Bob Katz

Modellen ble presentert under AES-messa i Los Angeles i oktober og der var mastering-guru Bob Katz innom. Han ble så imponert at han bestilte et par til masteringstudioet sitt – Digital Domain.

Bob Katz er 3 ganger Grammy vinner og en slags teknikerenes tekniker. En skikkelig skrue som har skrevet boka Mastering Audio – the art and the science og han har vært en sterk figur i kampen mot dynamikk-knusingen vi har vært vitne til de siste åra.

bob-katz-0023-1
Bob Katz lot seg imponere av Dynaudioene

I kampen mot The Loudness War har han utviklet målesystemet K-System – et kalibrerings-system for studiomonitorer som hjelper teknikere å levere ferdige filer på et jevnt nivå og som samtidig bevarer dynamikken.

Hvordan Katz setter opp monitorene

Bob Katz dokumenterte det hele da de nye monitorene ankom og i videoen under kan du se hvordan han setter dem opp i sitt eget studio.

Oppsummert

Historien her understreker to ting for meg – uansett hvor mange plugins som hevder de kan mastre låter for deg er det ingenting som en god mastering-tekniker med topp utstyr. I tillegg viser videoen med all tydelighet hvor nøye en nerd som Katz er med plasseringen av studiomonitorene. Noe å plukke opp for enhver…

Hva han synes om Dynaudioene?

«Most impressive and accurate transient response I’ve heard from any speaker in my entire career»

Bob Katz

Ønsker du flere tips rundt studiomonitorer bør du sjekke ut denne artikkelen.

Én kommentar til “Studiomonitorer – plasseringen teller

    Bredo Myrvang said:
    6. desember 2016, kl. 22:24

    Bare husk at etter EBU R-128, så har Bob Katz selv gått i bort i fra K-skalene (hans eget utsagn), som i grunn var et førsøk på å lage en «standardisert» monitoring metode. Og poenget var kalibrert monitoring med fast lyttestyrke………….. og ikke en digital loudness skala, som mange synes å tro.
    Rett og slett et forsøk på å «lure» folk til å mikse med nok headroom………… Men totalt mislykket hvis brukerene kun setter opp meteret i DAW’en og ikke tar hensyn til det kalibrerte monitoring systemet (som de aller fleste aldri gadd, eller skjønte å gjøre).

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.