Mikrofoner – Hva er retningskarakteristikker?

Posted on Updated on

shuremics2Det er viktig å velge rett mikrofon til oppgaven. I Mikrofonguiden Del 1, 2, 3 og 4 kan du lese om de mest brukte typene. For å gjøre det hele litt mer komplisert er det ikke bare viktig om du velger en dynamisk eller en kondensatormikrofon – du bør også vite hva slags retningskarakteristikk mikken har

Egenskaper

Når du skal kjøpe en mikrofon finner du som regel informasjon på nettet hos produsenten om hvordan mikken funker. Du kan finne info om retningskarakteristikk, følsomhet og frekvensgang. Dette er viktig info som forteller mye hvilke settinger mikken passer i.

Retningsfølsomhet

En av de viktigste egenskapene er retningsfølsomhet eller direktivitet. Den forteller hvordan mikrofonen «plukker opp» lyd fra ulike retninger. Dette avgjøres av måten mikrofonen er konstruert på. Til tross for at det finnes mikker hvor du kan velge ulik retningsfølsomhet, finnes det bare to grunnleggende «patterns» nemlig kule- og åttetals karakteristikk. Alle de andre karakteristikkene – som super ,hyper og vanlig kardioide – blir laget ved å kombinere disse to.

«Det er viktig å kjenne til mikrofonens retningskarakteristikk. Da unngår du å bruke en mikrofon med feil egenskaper i en opptakssituasjon»

Polardiagram – Polar pattern

Området mikken plukker opp lyd i kan du se i et polardiagram. På engelsk kalles dette «polar pattern». Diagrammet viser følsomheten til mikrofonen i alle retninger – horisontalt og vertikalt. I virkeligheten er dette et tredimensjonalt rom rundt mikrofonelementet hvor den er mest sensitiv for lyd. Noen mikrofoner har fast karakteristikk, mens andre kommer med valgbar karakterstikk (multi-pattern). Da kan du selv velge karakteristikken som passer.  På selve mikken kan du se ett eller flere tegn som viser dette.

«Retningskarakteristikken vises i et polardiagram og er i virkeligheten et tredimensjonalt rom rundt mikrofonen hvor den er mest sensitiv for lyd»

De forskjellige retningskarakteristikkene

KULEKARAKTERISTIKK – OMNIDIRECTIONAL
Kulemikker er det vi kaller trykkmikrofoner. Mikrofoner med denne karakteristikken tar opp lyd like bra fra alle retninger. Trykkmikrofoner påvirkes av lydbølger på bare en side av mikrofonens membran i motsetning til trykkgradientmikrofoner (trykkforskjellsmikrofoner) hvor lydbølger påvirker begge sider av membranen. En fordel med trykkmikrofoner er at de har stor frekvensrespons. De gjengir lyd gjerne én oktav dypere enn en kardiode mikofon med samme størrelse

600px-Polar_pattern_omni
Kule eller omni

Bruksområder – Mye brukt til klassisk og annen akustiske musikk. Ypperlig til kor, atmosfære og som rommikker til trommer. Funker også fint som overhead til trommesett, til flygel og akustisk gitar

+ Låter veldig naturlig – ingen proximity effect

Plukker opp mye lyd så rommet du spiller inn i bør være bra. Vanskelig, men langtfra umulig i livesettinger.

Du får lettere feedback med kulemikrofoner

Ikke mikrofonkarakteristikken du velger til rockevokalisten

Polardiagrammet viser at kulemikrofonen plukker opp lyd like godt fra alle retninger – altså i 360º

 

ÅTTETALL – FIGURE OF EIGHT
Åttetalsmikrofoner er det vi kaller trykkgradientmikrofoner. En trykkgradient mikrofon reager på forskjellene i trykk mellom begge sidene av et åpent mikrofonelement. Lyden plukkes altså opp forfra og bakfra, men ikke fra sidene. Mikrofonen er «døv» 90ºoff axis.(Off axis=vekk fra fronten) Derfor velges ikke bare denne mikrofontypen utifra det den tar opp, men også utifra hva den ikke tar opp. Viktig å huske på er at trykkgradientmikrofoner har proximity effect.  Selv om en åttetallsmikrofon tar opp lyd fra to sider må den ikke forveksles med en stereomikrofon.

600px-Polar_pattern_figure_eight
Åttetall eller Figure Of Eight

Bruksområder – Kan benyttes når du skal du ta opp to personer som prater eller synger. Dette skjer ikke så ofte så her er tre andre grunner til at du velger åttetall

+ Ribbonmikrofoner er åttetallsmikrofoner og brukes ofte til vokal og gitarkabinetter (Royer 121)

+ Ypperlig til stereo innspillinger satt opp med stereoteknikkene Blumlein par og Mid/Side

+ Et kjent triks er å bruke to åttetallsmikrofoner på en som synger og spiller akustisk gitar samtidig. Riktig plassert kan du isolere vokalen i den ene og gitaren i den andre fordi åttetall ikke tar opp lyd fra sidene

Polardiagrammet viser at åttetallsmikken tar opp lyd forfra og bakfra

 

NYREKARAKTERISTIKK – CARDIOID
Kardioidemikrofoner er de mest brukte mikkene og er en kombinasjon av trykk- og trykkgradiente mikrofoner (omni og åttetallsmikker). Allerede tidlig på ´30 tallet begynte man å eksperimentere med kardioide mikrofoner og i 1939 lanserte Western Electric den første – 639. De kombinerte et element med kulekarakteristikk og et båndmikrofonelement med åttetallskaraktersitikk i samme hus. Kardioide mikker fanger opp lyd rett forfra og fra sidene (-6dB), men tar opp lite lyd bakfra (-15 til -25dB). Nullpunket (der de plukker opp minst lyd) er 180º off axis. De er retningsbestemte (unidirectional) og bra hvis du ønsker å isolere lydkilden.

Polar_pattern_cardioid
Nyre eller kardioide

Bruksområder – Tar opp lyd der du peker dem. Brukes til

+ Scener med mye lyd hvor du ønsker isolasjon mellom musikere og instrumenter og minimalt med feedback

+ Trommesett hvor du har mye lyd og ønsker separasjon

+ Vokal og gitarkabinetter. Typisk eksempel er Shure SM58 og SM57

+ Bra i rom med dårlig akustikk. Tar opp lite reflektert lyd

Har proximity effect

Kan fort låte for «isolert»

Vis er at kardioide er mest følsom for lyd forfra og fra siden

 

SUPERNYRE – SUPER-CARDIOID
Ligner på nyre, men fanger lyd enda i et enda smalere felt foran. (-9dB på sidene). Brukes ofte som live vokalmikrofon og til dialog i tv- og filmopptak. Dette fordi den gir best beskyttelse mot uønsket lekkasje og feedback. Tar også opp noe lyd bakfra så du må tenke litt på hvor du plasserer monitoren på scena. Personlig ikke så stor fan av verken super- eller hypernyre fordi du skal ikke mye off axis før du mister lyd. Med vokalister som beveger seg mye – les veiver med hodet – kan det fort bli slitsom.

1024px-Polar_pattern_supercardioid
Supernyre eller superkardioide

Bruksområder – I situasjoner som krever stor isolasjon og mye lyd før feedback

+ Isolerer lydkilden enda mer enn vanlig kardioide mikker.

+ Bra til vokal når du trenger mye lyd før feedback. Typisk eksempel er Shure Beta58

Viktig at mikrofonen er plassert korrekt i forhold til lydkilden

Bør brukes på vokalister med god mikrofonteknikk

 

Polardiagrammet viser at mikrofonen tar opp smalere enn en vanlig nyre. I tillegg tar den opp noe lyd bakfra

 

HYPERNYRE – HYPER-CARDIOID
Hypernyre har litt mer åttetalls karakteristikk enn en supernyre og plukker derfor opp enda mer lyd fra baksiden. Mens supernyre tar opp foran og bak i et forhold på 5:3 er forholdet 3:1 med en hypernyre. Hypernyre er ned ca 12dB på sidene i forhold til en mik med vanlig nyre. Begrenser lekkasje, plukker opp mindre støy og gir mye lyd før feedback.

1024px-Polar_pattern_hypercardioid
Hypernyre eller hyperkardioide

Bruksområder – i situasjoner hvor du trenger høy isolasjon og lite mekaniskstøy som f eks til broadcast og film

+ Veldig retningsfølsomme mikker som plukker opp lite lyd fra sidene.

Viktig at mikrofonen til enhver tid er plassert korrekt i forhold til lydkilden

Plassering av monitor på scena er viktig da den tar opp mye lyd bakfra

 

Polardiagrammet viser at mikrofonen tar opp med mer åttetallskarakteristikk. Tar opp mer lyd bakfra en supernyren

 

 Fordeler og ulemper kardioide vs super- hyperkardioide

  • Pluss for kardioide: tar ikke opp lyd fra baksiden
  • Minus med kardioide: tar opp endel fra sidene
  • Pluss for hyper/superkardioide: tar opp lite fra sidene
  • Minus med hyper/superkardioide: tar opp lyd bakfra

Oppsummering

Dette er retningskarakteristikkene som brukes til live- og studiobruk. Mye bra er skrevet om temaet og du bør definitivt lese denne PDF’en fra danske DPA microphones som forteller hvorfor «lekkasje» kan være din beste venn. Det finnes flere gode bøker også som Recording Music on Location: Capturing the Live Performance

Selv om kardioidemikrofoner definitivt er de mest brukte anbefaler jeg deg virkelig at du ikke går i fella og bare kjøper disse. Andre retningskarakteristikker kan gi masse inspirasjon. Spesielt åttetallsmikrofoner kan gi deg mye moro.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.